
L’Ajuntament de Girona, juntament amb un grup promotor estratègic liderat per la fundació Support-Girona i amb la col·laboració de la Universitat de Girona (UdG), ha iniciat un ambiciós projecte amb l’objectiu de convertir la ciutat en un espai inclusiu i promotor de la vida independent en comunitat. A més, s’aspira a fer de Girona una ciutat amiga de la gent gran.
El consistori va presentar ahir la “Declaració Girona Comunitat Inclusiva i per la Vida Independent a la Comunitat” al Saló de Descans del Teatre Municipal. Aquest document recull els compromisos que l’Ajuntament impulsarà en aquesta direcció. Fins ara, 165 entitats i persones individuals han signat la declaració, demostrant un ampli suport a aquesta iniciativa pionera a Catalunya.
Amb aquesta acció, Girona esdevé la primera ciutat catalana en subscriure una declaració institucional amb l’objectiu de crear espais de governança interadministrativa amb entitats i agents rellevants, així com impulsar projectes i serveis innovadors mitjançant experiències pilot.
L’alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar, va subratllar la importància de fer de la ciutat un lloc més accessible i inclusiu per a tothom, afirmant que “volem que Girona sigui un lloc on es pugui viure millor i on cadascú pugui desenvolupar el seu projecte de vida amb dignitat”.
La regidora de Ciutat que Cuida de l’Ajuntament, Gemma Martínez Villagrasa, va destacar que aquesta declaració és fruit d’un treball col·lectiu, posant l’accent en el fet que “avui no parlem d’assistència, sinó del dret de tothom a desenvolupar els seus projectes de vida amb normalitat”.
La declaració inclou 10 compromisos que aborden diverses àrees d’acció, com la priorització dels serveis socials alternatius, l’accés a l’habitatge en entorns inclusius, la garantia d’accés a la mobilitat i altres serveis, així com la promoció d’oportunitats laborals i professionals.
A més, es posarà èmfasi en fomentar la participació política i pública, així com la participació en activitats culturals, artístiques, recreatives i esportives. També es realitzaran campanyes de sensibilització per promoure actituds respectuoses i inclusives cap als drets de totes les persones, i es facilitarà la formació del personal municipal en drets humans.
Paral·lelament, es promouran aliances locals i internacionals amb altres municipis i entitats per compartir coneixements i experiències en la promoció de la vida independent a la comunitat.
Per acabar, es desenvoluparà i aplicarà un Pla de Transició pel Dret a la Vida Independent a la Comunitat, amb la col·laboració d’entitats diverses per garantir l’efectivitat dels compromisos de la declaració institucional. La UdG realitzarà un estudi de necessitats per a la redacció d’aquest pla, que tindrà en compte les necessitats de persones amb diversitat funcional i gent gran, amb l’objectiu de crear un entorn més inclusiu i amigable per a tots els ciutadans.