Els webs turístics no tenen en compte les necessitats d’accessibilitat de les persones amb discapacitat

A Espanya hi han més de 10 milions de persones amb necessitats d’accessibilitat

webs turisme accessible persones discapacitat
El turisme accessible és un mercat en alça // Foto: Patronat de Turisme Costa Brava i Pirineu Girona

El 27 de setembre va ser declarat Dia Mundial del Turisme, una data que ens recorda el valor social, cultural i econòmic d’un dels sectors més importants i amb més creixement a tot el món. Les persones amb discapacitat i persones grans necessiten que es promogui el turisme accessible per tal que puguin gaudir-ne.

Quan es fa referència al turisme accessible bàsicament es pensa en barreres arquitectòniques a hotels o museus, activitats adaptades, etc. I gairebé mai es menciona la gran importància que té l’accessibilitat dels webs turístics.

BANER_300X250

Aquests són la primera porta i impressió que s’enduu la persona que cerca un lloc accessible o adequat a les seves necessitats per passar-hi uns dies de descans o de turisme actiu.

Quins webs han d’acomplir les normes d’accessibilitat?

La legislació catalana, espanyola i fins i tot una recent directiva europea, obliguen a diversos tipus de webs (i aviat d’aplicacions mòbils) a acomplir les pautes tècniques “Web Content Accessibility Guidelines 2.1” redactades pel consorci internacional W3C que detallen els criteris per tal que la programació i el disseny del web garanteixi l’accés a tot tipus d’usuaris, sense exclusió.

Si es tracta de webs relacionats amb el turisme que pertanyen a l’administració pública (a un ajuntament, consell comarcal, govern autonòmic, etc.) o que reben finançament públic, la llei obliga a que siguin totalment accessibles.

També a les de transport de qualsevol tipus, que per altra banda són les que moltes vegades contenen més barreres alhora de comprar bitllets.

Empreses com RENFE, Vueling o Ibèria han estat denunciades per usuaris davant del Ministeri de Sanitat, a través de l’oficina d’atenció a les persones amb discapacitat. Algunes ja han rebut multes per la manca d’accessibilitat als seus webs.

Pel que fa als webs de grans agències de viatges, grans empreses hoteleres, ressorts, etc. Estan obligades depenent de la facturació anual que tinguin i del nombre de treballadors.

Les reserves en línia habitualment també provoquen molts problemes als usuaris de teclat o de productes de suport. És habitual que aquests no puguin seleccionar, per exemple, una data en un calendari perquè aquest no s’ha dissenyat ni programat de manera accessible.

Els allotjaments petits, restaurants o PIMEs que ofereixen serveis turístics no estan obligats, si bé seria molt recomanable que tinguessin en compte les directrius d’accessibilitat per tal d’arribar a tots els possibles clients.

Què vol dir que un web sigui accessible?

Un web és accessible quan acompleix els criteris de les directrius d’accessibilitat abans citades. Algunes de les qüestions essencials que ha de contenir són:

• Un contrast suficient entre text i fons per tal que les persones amb baixa visió puguin llegir el contingut.

• Texts alternatius a les imatges per tal que les persones cegues reconeguin quina informació s’hi transmet.

• Totes les funcionalitats han de ser accessibles mitjançant teclat per tal que les persones amb mobilitat reduïda que no utilitzen el ratolí les puguin activar. 

Entre moltes d’altres.

Quins beneficis aporten els webs turístics accessibles?

Si un client amb discapacitat es troba amb un web accessible la percepció del negoci, servei, allotjament que està consultant serà molt més positiva i per tant hi haurà més possibilitats que el contracti. Així doncs, si l’empresa, tot i ser petita i no estar obligada a complir els requeriments legals d’accessibilitat web, aplica criteris per fer-ho, tindrà moltes més oportunitats de negoci.

D’altra banda, si es garanteix l’accessibilitat s’afavoreix la igualtat d’oportunitats i per tant la no discriminació i la garantia del dret a la informació.

Dades d’interès

La Comissió Europea estima en més de 10 milions les persones amb necessitats d’accessibilitat a Espanya, incloent les persones més grans de 65 anys, i calcula que als estats membre són més de 138 milions. De fet, els cinc països més grans de la UE apleguen més de 90 milions de persones amb necessitats d’accessibilitat. I l’ONU parla de mil milions de persones amb discapacitat a tot el món.

Autor: TOTHOMweb@tothomweb

banner_dental

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*