
Un estudi liderat pel Barcelonaβeta Brain Research Center (BBRC), centre de recerca de la Fundació Pasqual Maragall, ha revelat que l’acumulació de beta amiloide al cervell pot ser suficient per causar dany cerebral en les primeres fases de l’Alzheimer, fins i tot sense nivells elevats de la proteïna tau. Aquesta investigació, publicada a la revista Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association, proporciona noves claus sobre el desenvolupament de la malaltia, que afecta més de 900.000 persones a Espanya.
Tradicionalment, s’ha considerat que la neurodegeneració en l’Alzheimer, especialment en el lòbul temporal medial, es produïa només quan coincidien nivells elevats de beta amiloide i tau. No obstant això, aquesta nova recerca indica que la beta amiloide, per si sola, pot provocar dany cerebral i afectar la memòria en fases primerenques, abans que s’evidenciï la presència de tau.
L’estudi, dirigit pel Dr. Raffaele Cacciaglia, es basa en dades de dues cohorts independents de persones sense deteriorament cognitiu, provinents de la cohort Alfa, impulsada per la Fundació ”la Caixa”. Els investigadors van utilitzar ressonàncies magnètiques d’alta resolució i marcadors biològics per analitzar els canvis estructurals al cervell. Els resultats demostren que l’acumulació de beta amiloide pot ser un indicador precoç de neurodegeneració i deteriorament de la memòria.
“En els últims anys, s’han aprovat els primers medicaments per reduir la beta amiloide en pacients amb Alzheimer incipient. Aquest estudi suggereix que actuar en fases inicials podria alentir la progressió de la malaltia. La beta amiloide sembla afectar directament l’hipocamp, una regió clau per a la memòria, per la qual cosa una intervenció anticipada podria reduir-ne els efectes”, afirma el Dr. Raffaele Cacciaglia, investigador del BBRC.
L’estudi ha analitzat mostres de líquid cefalorraquidi de 360 voluntaris de la cohort Alfa i ha utilitzat tecnologies d’imatge d’alta precisió per estudiar l’hipocamp i altres estructures cerebrals. Els resultats s’han contrastat amb dades de la cohort de validació EPAD, formada per persones sense símptomes ni presència de tau.
El descobriment que la beta amiloide pot causar atròfia en regions crítiques del cervell subratlla la importància de la detecció primerenca i la prevenció. Així mateix, reforça la necessitat d’assajos clínics dirigits a persones amb perfils de risc abans que la malaltia es manifesti.
L’Alzheimer en xifres
Actualment es calcula que una de cada deu persones majors de 65 anys i un terç de les de més de 85 pateixen Alzheimer o alguna malaltia neurodegenerativa. Aquestes patologies són una de les principals causes de mortalitat, discapacitat i dependència. Si no es troba una cura efectiva i amb l’augment de l’esperança de vida, es preveu que el 2050 el nombre de casos es tripliqui, superant l’1,5 miló de persones a Espanya i posant en risc la sostenibilitat dels sistemes sanitaris i assistencials.