L’estació de Badalona-Pompeu Fabra ha estat l’escenari de la primera sessió d’aquest any d’una activitat innovadora impulsada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Aquesta iniciativa té com a objectiu proporcionar eines i suport a aquelles persones amb necessitats especials de mobilitat per facilitar els seus desplaçaments pel sistema de transport públic de la ciutat.
Amb aquesta acció, TMB reitera el seu compromís en la construcció d’una xarxa de transport públic que prioritza l’accessibilitat universal i que asseguri un servei de mobilitat sostenible per a tothom.
L’accessibilitat universal ha esdevingut un element central de les polítiques de Responsabilitat Social de TMB, consolidant-se com un criteri de qualitat essencial pel servei. En aquest context, els tallers d’autonomia al metro han sorgit com a eines efectives per eliminar barreres al transport públic, consolidant el compromís social de l’organització cap a la ciutadania.
Aquest taller, amb un valor significatiu, és conduït per voluntaris procedents del propi personal de metro. L’acció es presenta com una iniciativa senzilla, destinada a establir un contacte proper amb els participants i familiaritzar-los amb les instal·lacions del metro. Aquesta activitat és oferida a entitats i centres que atenen persones amb discapacitat, abordant fonamentalment tres grups: persones amb mobilitat reduïda, discapacitats sensorials (amb dificultats de visió o audició), i aquelles amb discapacitat intel·lectual o altres trastorns mentals i cognitius.
La primera sessió de l’any a Badalona
La primera sessió d’aquest any va tenir lloc a l’estació de Badalona-Pompeu Fabra, on els membres de l’associació Ludàlia van planificar un viatge que inclou una transició a l’estació de la Salut, amb un transbordament prèvi a Gorg per canviar de la línia 2 a la L10 Nord.
L’inici de l’activitat es va ubicar davant de l’estació d’origen, amb la Mar Garcia, agent d’atenció al client de la Línia 5 i membre del voluntariat de TMB, explicant com identificar les entrades al metro. La Mar va guiar els participants a interpretar els diferents senyals que es troben als plànols d’accessos, proporcionant informació sobre horaris, transbordaments i opcions d’accessibilitat a l’estació. Després, els assistents van utilitzar l’ascensor i, al vestíbul, van aprendre a reconèixer les indicacions, el funcionament de les màquines expenedores, les línies de validació i els tòtems SOS/info. Aquest aspecte destaca la idea que les persones no estan sols al metro i poden rebre assistència immediata davant de qualsevol dubte o incidència a la xarxa.
Ja a les andanes, els participants van adquirir coneixements sobre com identificar el seu tren segons el trajecte triat, com accedir-hi, quins són els vagons preferibles segons les seves necessitats i com interpretar la informació dels panells situats a les andanes. Una vegada arribat el tren, dins dels vagons, la Mar Garcia va fer especial èmfasi en la necessitat de respectar els senyals acústics d’entrada, la diferenciació dels seients reservats i els espais per a cotxets de nadó o bicicletes. Altres instruccions rellevants van incloure la interpretació de la informació dins del tren, prestar atenció als avisos auditius d’estació i als elements com els intercomunicadors i les palanques d’emergència. Aquesta preparació va ser essencial abans del transbordament cap a la línia 10 Nord a l’estació de Gorg.
A Gorg, la voluntària va guiar els participants en la interpretació dels senyals a les andanes, indicant direccions per al transbordament. A la línia 10 Nord, es van poder observar les diferències entre línies convencionals i automàtiques, amb un focus especial en les portes d’andana. A l’estació de la Salut, van baixar del tren seguint les indicacions pertinents i van iniciar el camí de retorn.
En la fase final de l’experiència, els participants van seguir els senyals de sortida i van explorar les opcions disponibles segons els vestíbuls. A la mateixa andana, es va realitzar una ronda de preguntes per resoldre els últims dubtes. Aquesta experiència ha resultat ser enriquidora per als assistents i el voluntariat, contribuint a reforçar el compromís amb una xarxa de transport públic amb criteris d’accessibilitat universal.
En conclusió, aquest taller d’autonomia al metro va més enllà de la simple educació, representant un pas concret cap a una xarxa de transport públic que col·loca l’accessibilitat universal com a prioritat. L’aprenentatge pràctic i la interacció directa amb les instal·lacions del metro contribueixen a consolidar un sistema de transport públic més inclusiu i centrat en la comoditat de tots els seus usuaris. Aquesta iniciativa exemplifica l’impacte positiu que es pot aconseguir mitjançant la formació i el compromís en la construcció d’un sistema de transport públic més amable i accessible per a tothom.
Secció patrocinada per