
El passat 23 de desembre, el ple municipal de l’Ajuntament de Terrassa va aprovar per unanimitat de tots els grups polítics les propostes presentades pel grup de persones que treballen per l’assistent personal a la ciutat.
Les propostes van ser exposades per Jordi Dueso, representant de la plataforma Prou Barreres, que forma part d’aquest grup de treball, juntament amb la Síndica de greuges de Terrassa, l’Observatori de drets i socials de Terrassa i la Federació ECOM. Les propostes també comptàven amb el suport d’associacions i entitats de persones amb capacitats diverses.
L’Assistència Personal és el servei que proporciona el suport necessari a una persona amb discapacitat per tal que aquesta pugui dur a terme el seu projecte de vida amb la màxima autonomia i autodeterminació. Garanteix a la persona l’exercici dels seus drets i una major igualtat de condicions amb la resta de la ciutadania.
L’autodeterminació és l’habilitat de la persona per definir i aconseguir els seus propis objectius. La persona determina les seves fites i les activitats en les que precisa suport. Així doncs, la funció d’Assistent Personal és proporcionar el suport necessari perquè la persona amb discapacitat pugui dur a terme les activitats que conformen el seu projecte vital.
El grup de persones que treballen per l’assistent personal aposta pel model social de la discapacitat i per la filosofia de la vida independent, on es concep la persona amb discapacitat com un membre en ple dret amb obligacions però també amb els mateixos drets que la resta de la població, uns drets que com tota ciutadania han de poder exercir amb la màxima autonomia personal.
Tot i l’anunci per part del Conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, del desplegament progressiu de l’assistent personal a partir del 2020 a través d’una nova ordre que reguli l’assistència personal, encara pendent de desplegament, el Col·lectiu d’Entitats que donen suport al desplegament de l’Assistència Personal de Terrassa va demanar, sota el principi de subsidiarietat (tot i que les competències en matèria de dependència siguin autonòmiques i estatals) l’aplicació de les següents propostes:
1. Potenciar en els serveis municipals de promoció de l’autonomia personal el suport a la vida independent de les persones amb discapacitat; garantir el dret a viure i envellir dignament a casa i a viure autònomament facilitant el desenvolupament de l’Assistència Personal.
2. Crear una oficina local de Promocions a l’autonomia personal, en col·laboració amb el teixit associatiu del territori, encarregats de desenvolupar accions concretes que facin efectiu el dret a les persones amb discapacitat a ser incloses a la comunitat i a portar una vida independent lliurement escollida. Impulsant la formació en vida independent en els professionals sociosanitaris i dels serveis socials per tal que acompanyin en el desplaçament de l’Assistència Personal.
3. Garantir la coordinació de l’administració pública local amb la Generalitat de Catalunya per tal que es desenvolupi la prestació d’Assistència Personal i els serveis municipals per garantir l’exercici del dret a viure independent i en comunitat, així com l’assistència personal tal i com estipula l’article 19 i en particular l’observació 5 del citat article, de la Convenció dels drets de les persones amb discapacitat de l’ONU i d’obligat compliment tal i com estipulen les lleis. Aquest és un tema fonamental per tal que aquesta prestació, recollida a la llei estatal (39/2006), permeti a la persona que ho requereixi tenir possibilitats reals d’Assistència Personal.
4. Vetllar perquè en el desenvolupament de l’Assistència Personal les hores s’ajustin a les necessitats reals i situacions personals de les persones usuàries i siguin suficients per garantir el seu projecte vital. Cal crear mecanismes àgils.
5. Establir les fórmules de finançament, a través del Contracte Programa amb la Generalitat i amb fons municipal propis, per tal que la proposta d’Assistència Personal sigui una realitat per la ciutadania de Terrassa. i efectius per revisar les hores del servei als diferents moments vitals de la persona seguint els paràmetres d’ajustament raonable ja que poques persones necessitaran moltes hores i moltes persones necessitaran poques hores.
6. Facilitar fórmules administratives per l’autogestió i contractació de l’Assistència Personal entre particulars. El sistema d’adjudicació dels serveis d’Assistència Personal ha de garantir que la decisió recaigui en la persona i no en els professionals.
7. Que existeixin requisits per les entitats homologades per fer Assistència Personal, per tal que la figura no és desvirtuï i permeti protegir a la persona amb discapacitat usuària del servei d’ingerències de tercers.
8. Promocionar el model d’Atenció centrada en la persona (ACP) amb l’apoderament de les persones beneficiàries, impulsat un model d’acompanyament a la capacitació personal versus l’assistencialisme en la cura vetllant pels drets de tots els actors implicats.
9. Que en el desplegament de l’assistència personal es garanteixi un preu hora adequat, orientat a garantir la flexibilitat, l’adequació i la personalització.
10. Promoure els grups d’iguals per fomentar l’autonomia personal i la vida independent.
Les entitats signants d’aquest manifest de propostes van demanar als responsables polítics de la ciutat de Terrassa, que es sumin a l’aposta per assolir que totes les persones que ho necessitin tinguin reconeguda i assignada l’Assistència Personal que necessiten per millorar la seva qualitat de vida i el benestar social.