
Aquest divendres ha entrat en vigor la reforma de les lleis de discapacitat i dependència que el Congrés dels Diputats va aprovar definitivament el passat 16 de setembre. La nova legislació busca refondre el model de cures mitjançant un increment dels drets i serveis destinats a les persones amb discapacitat i en situació de dependència, a més de reduir les gestions burocràtiques. Entre les novetats principals destaca l’obligació legal que l’Administració General de l’Estat assumeixi el 50% del finançament del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència.
Més facilitats per a les persones amb discapacitat i dependència
La modificació legislativa elimina el règim d’incompatibilitats existent fins ara, fet que garanteix que els usuaris puguin rebre diferents prestacions de manera simultània. Paral·lelament, es flexibilitza el Programa Individual d’Atenció elaborat pels serveis socials autonòmics per facilitar l’accés a més serveis. Així mateix, es reconceptualitza l’assistència personal per orientar-la a la promoció de l’autonomia, la vida independent i la inclusió en la comunitat, sense limitar-la als àmbits educatiu i laboral, i obligant les comunitats autònomes a cobrir-la mitjançant serveis públics directes.
En l’entorn domiciliari, la prestació es blinda per poder oferir-se fora de l’habitatge i es reconeix oficialment la figura de la persona cuidadora principal i de la cuidadora no professional. El text permet que membres del mateix entorn relacional ofereixin aquestes cures, mentre que l’Estat abonarà per llei les seves cotitzacions i garantirà la continuïtat de l’atenció en cas d’hospitalització o malaltia greu. A més, la teleassistència passa a ser un dret subjectiu complementari per a qualsevol persona amb dependència reconeguda, utilitzant eines preventives com polseres geolocalitzables, i el termini màxim per resoldre la situació de dependència es redueix de sis a tres mesos.
Reconeixement de graus i drets d’accessibilitat
Pel que fa a la Lleis General dels Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seva Inclusió Social, s’estableix el reconeixement automàtic d’un 33% de discapacitat per a les persones amb un grau I de dependència, i d’un 65% de discapacitat per a les que tinguin un grau II o III. També es reconeix l’accessibilitat universal com un dret reclamable en edificis i serveis públics, el qual es finançarà a través d’un nou Programa Estatal de Promoció de l’Accessibilitat Universal per a actuacions com la instal·lació de rampes o la creació d’audiodescripcions.
En l’àmbit residencial, se simplifica la Llei de Propietat Horitzontal per obligar les administracions a subvencionar obres d’accessibilitat i les comunitats de propietaris a sol·licitar-les si ho demana un resident, rebaixant del 75% al 70% el percentatge de finançament a càrrec dels veïns. D’altra banda, la llei fixa l’atenció temprana com un dret subjectiu per a infants de 0 a 6 anys amb trastorns del desenvolupament, prohibeix a les asseguradores de llar o salut encarir preus a persones amb discapacitat i regula la figura del facilitador processal per evitar la indefensió en judicis.
Terminis i mandats pendents de desplegament
La norma estableix diversos calendaris per al seu desenvolupament posterior. En un termini màxim de sis mesos, el Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència ha d’acordar els criteris mínims de suport als cuidadors familiars, i el Govern ha d’adaptar el Real Decreto 1148/2011, de 29 de julio sobre la prestació per cura de menors afectats per càncer o malaltia greu. En dotze mesos, les comunitats autònomes regularan les prestacions d’urgència social i es crearà un grup de treball estatal per analitzar les necessitats financeres del sistema.
Dins del termini d’un any, l’Executiu tramitarà una nova llei per a indemnitzar les víctimes d’esterilització forçada i presentarà el Proyecto de Ley de Profesiones de la Intervención Social. Així mateix, s’aprovarà un nou barem de valoració de la dependència, es fixaran criteris de qualitat per als serveis d’assistència i es desplegarà la normativa laboral relativa a les empreses per a la inclusió laboral de les persones amb discapacitat.
