L’accessibilitat digital garanteix que els usuaris amb necessitats d’accessibilitat tinguin la mateixa experiència d’ús d’un lloc web o producte digital que la resta d’usuaris. El Diari de la DisCapacitat va publicar aquest article i n’hem extret aquesta reflexió.
Les barreres d’accessibilitat que podem trobar a les pàgines web afecten principalment als usuaris amb discapacitat visual (per exemple, una persona cega, una persona amb baixa visió o una persona amb ceguesa al color o daltonisme), amb discapacitat motora (per exemple, una persona amb paraplegia que no pot moure les extremitats o una persona amb la malaltia de Parkinson que té dificultat per controlar els seus moviments), entre d’altres.
En el cas de l’accessibilitat web, es pot definir com la disciplina que permet que qualsevol persona pugui navegar per un lloc. Quan una pàgina web està dissenyada, desenvolupada i editada dels criteris esmentats, tots els usuaris —incloses les persones amb discapacitat— tenen garantit el seu accés a la informació.
Per llei, s’haurà de “garantir” l’accés “de les persones amb discapacitat” a les “informacions relatives a situacions d’emergència, incloent-hi les comunicacions i els anuncis en situacions de catàstrofes naturals i crisi de salut pública”. Aquestes hauran de difondre’s de manera clara, comprensible i accessible a través dels serveis de comunicació audiovisual corresponents.
El 10 de maig va entrar en vigor una nova llei que transposa una directiva europea que estableix objectius comuns a l’accessibilitat de determinats productes i serveis. Aquesta indica que la informació en determinats llocs web i les aplicacions mòbils ha d’estar disponible: a través de més d’un canal sensorial, ha de ser “fàcil d’entendre” s’ha de presentar “d’una manera que es pugui percebre”, les lletres del text han de tenir “un tipus de mida adequada” perquè ho interpretin els assistents de text i els “formats assistencials alternatius” han de poder interpretar correctament el contingut.
A més, les companyies “d’especial transcendència econòmica” i que prestin serveis al públic han de garantir per llei a les seves pàgines web “el nivell mitjà dels criteris d’accessibilitat al contingut generalment reconegut”.
Això no obstant, no és obligatori quan no es pugui oferir una solució tècnica que permeti la seva accessibilitat.
En el cas que presentem tot seguit, es compleix aquesta norma?
En la declaració d’accessibilitat de la web «La Meva Salut» el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya s’ha compromès a fer accessible el seu lloc web CatSalut de conformitat amb el Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic (d’ara endavant, Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre).
Volem fer notar la nostra disconformitat, amb la manera en què s’ha implementat l’accessibilitat a la web i l’aplicació, ja que considerem que no es compleix prou.
Un estament públic ha de complir amb el màxim rigor totes les normes d’accessibilitat. Totes les webs de l’administració pública tenen l’obligació de complir amb aquests criteris, no fer-ho crea discriminació, precisament en qui té més dificultats, en el cas que presentem en persones cegues o deficients visuals, i més tractant-se d’una eina tan imprescindible pels ciutadans com és l’accés a la salut.
La Meva Salut disposa d’una aplicació, en què una persona cega no pot demanar hora el seu metge de capçalera, ja que quan l’usuari accedeix a l’opció d’afegir la data, surt un calendari que és inaccessible als lectors de pantalla, o que no s’hi pot accedir; a més a més les vacunes van per un codi de colors, a les consultes l’usuari cec es perd pels menús, a vegades el focus se’n va i canvia d’idioma; cada any l’usuari cec es veu obligat a canviar la contrasenya, tot i que l’accés es fa habitualment per empremta digital. Per totes aquestes raons, l’usuari es veu obligat a demanar ajuda a una persona vident per sortir de l’enrevessament.
Considerem que els criteris d’accessibilitat són insuficients, com indica la consultora TOTHOMweb, «parcialment conforme»; la web de Salut de la Generalitat de Catalunya ha de ser Conforme als criteris d’accessibilitat del Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic.
Demanem a la Generalitat de Catalunya que apliqui el Reial decret 1112/2018 amb el criteri CONFORME a l’accessibilitat, i que apliqui les pautes d’accessibilitat recomanades pel W3C (World Wide Web Consortium) a tota la web de CatSalut i que faci les revisions oportunes pel bon funcionament de l’aplicació de La meva salut.
Autor: Plataforma No Ho Veiem Clar