
La colla castellera dels Minyons de Terrassa ha posat en marxa la campanya «Qui t’ha dit que els castells no són per a tu?», una proposta dissenyada per convidar tota la població a gaudir de la Vigília i la Diada amb un increment substancial dels recursos d’accessibilitat. Les actuacions tindran lloc a la Plaça Vella de Terrassa el dissabte 21 de novembre a les 18.00 h i el diumenge 22 de novembre a les 12.00 h, respectivament. Amb aquesta acció, l’entitat busca transformar l’experiència castellera tradicional per tal que sigui plenament inclusiva.
Recursos visuals i suport adaptat a les necessitats comunicatives
A lo llarg de les dues jornades, s’habilitarà l’espai Acompanya’m, un punt on els assistents podran sol·licitar el llibret Veiem Castells. Aquest material, elaborat amb la col·laboració de Prodis i Heura, està dissenyat amb pictogrames i il·lustracions per explicar de manera molt visual què són les construccions humanes i què es trobarà el públic en arribar a la plaça. A més, el document inclou recursos per expressar emocions, preferències i necessitats, esdevenint una eina especialment útil per a persones amb necessitats de suport en la comunicació, tot i que està concebut per al servei de tothom.
L’accessibilitat universal com a eix vertebrador de la tradició
Des de l’organització recorden que el fet que una celebració sigui oberta i gratuïta no garanteix que tothom hi pugui participar en igualtat de condicions. A banda dels obstacles físics, existeixen altres dificultats com la manca d’informació, el soroll, les aglomeracions o la desconeixença del funcionament d’una actuació. Per aquest motiu, des d’Acompanya’m entenen l’accessibilitat com una via per fer la cultura popular més fàcil de comprendre, acollidora i participativa, rebutjant la idea que sigui un recurs exclusiu per a determinats col·lectius i defensant que «la tradició és un espai viu que s’enriqueix quan incorpora mirades diferents».
Compromís de futur amb la igualtat i la participació
Amb aquesta acció, els Minyons de Terrassa reafirmen la seva voluntat d’incorporar l’accessibilitat, la igualtat de gènere i la participació com a eixos habituals i permanents en totes les seves activitats. Així mateix, la colla té l’objectiu de compartir aquesta experiència d’inclusió amb altres colles i entitats de cultura popular per tal d’estendre aquest model accessible arreu del territori.
