La detecció de conductes suïcides a la Regió Sanitària Girona creix un 40% en cinc anys

El Codi Risc es va activar en 257 casos durant el 2023, 73 més que abans de la pandèmia

campanya conductes suïcides a la regió sanitària girona
Un dels vinils de la campanya situat a la plaça 1 d’octubre de Salt // Foto: Generalitat de Catalunya

La Regió Sanitària Girona enfronta un augment preocupant en la detecció de casos de risc de suïcidi, amb un nombre creixent d’activacions del Codi Risc Suïcidi (CRS) durant el 2023, revelant una realitat inquietant. Les xifres mostren un increment significatiu en aquestes situacions crítiques, amb 257 casos activats, un 40% més que el 2019, quan se’n van registrar 184. Aquesta tendència alça la preocupació pel benestar emocional de la població i posa de manifest la necessitat d’intervencions preventives i de suport.

El balanç del 2023 revela també que el 77% dels casos que van ser activats van acceptar almenys una visita de seguiment al centre de salut mental de referència, indicant una resposta positiva a les intervencions i un pas en la direcció adequada en el tractament d’aquestes situacions delicades. Això reflecteix una tendència cap a una major conscienciació i a una millor acceptació de l’ajuda professional per part de les persones en risc.

En comparació amb el 2022, també es registra un augment del 23% en les activacions del CRS, passant de 209 a 257 casos durant el 2023. Aquestes dades són significatives, ja que mostren una tendència creixent en la detecció i la resposta a casos de risc de suïcidi a la regió de Girona. La implementació del Codi Risc Suïcidi ha estat fonamental per establir un procediment estandarditzat d’actuació davant situacions de crisi i garantir una millor continuïtat assistencial per als pacients.

La taxa de casos de risc de suïcidi per cada 10.000 habitants s’eleva a 3,3, amb les comarques de la Selva i Gironès-Pla de l’Estany registrant les taxes més altes, arribant a 3,8 casos per cada 10.000 habitants. Aquestes xifres posen de manifest la necessitat d’intensificar les estratègies de prevenció i d’intervenció en aquestes àrees específiques per abordar les necessitats de salut mental de la població local.

La presentació de la campanya de prevenció del suïcidi del Departament de Salut a la Regió Sanitària Girona posa de manifest la importància de la sensibilització i la prevenció en aquest àmbit crític de la salut pública. La campanya, titulada “No el deixis caure en el pou del suïcidi”, inclou la instal·lació de vinils amb un punt negre que simbolitza els llocs on es poden trobar persones amb ideació suïcida. Aquesta acció visual té com a objectiu principal la detecció precoç de les senyals d’alerta i la promoció de la cerca d’ajuda per part de l’entorn.

La campanya s’ha desplegat a 17 ciutats de la regió, amb un total de 19 vinils instal·lats, representant el 20% dels punts adherits a tot Catalunya. Aquesta acció és fonamental per posar èmfasi en la detecció i la prevenció de conductes autodestructives i en la promoció de la salut mental en la comunitat. El suport i la col·laboració dels ajuntaments locals són crucials per a l’èxit d’aquestes iniciatives i per a la creació d’entorns més segurs i resilients per a tothom.

El model comunitari de salut mental implantat a la regió, juntament amb la col·laboració entre les administracions locals i regionals, demostra ser una estratègia eficaç en la prevenció i el tractament dels problemes de salut mental. Aquest enfocament integral i proactiu permet una millor detecció dels factors de risc i una resposta més eficient a les necessitats de la població.

La participació de les autoritats locals, incloent-hi l’alcalde de Salt, Jordi Viñas, posa de manifest el compromís i la responsabilitat compartida enfront de les qüestions de salut mental a nivell comunitari. La instal·lació del vinil de la campanya de prevenció del suïcidi a l’espai públic simbolitza un punt de trobada i de sensibilització, recordant a la població la importància de la cerca d’ajuda i el suport mutu en els moments difícils.

El cap de psiquiatria d’aguts i urgències psiquiàtriques de l’Institut d’Assistència Sanitària (IAS), Domènec Serrano, subratlla la importància de reconèixer i abordar les causes subjacents dels pensaments suïcides, incloent-hi els trastorns afectius i les situacions psicosocials de risc. Això posa de manifest la complexitat dels factors que contribueixen al suïcidi i la necessitat d’una resposta integral i personalitzada per part del sistema de salut.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES