Catorze anys després de l’aprovació del Reglament sobre els drets de les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda en el transport aeri, el Comitè Espanyol de Representants de les Persones amb Discapacitat (CERMI) ha plantejat a la Comissió Europea la seva reforma urgent, ja que el considera clarament insuficient per protegir la lliure mobilitat dels passatgers amb discapacitat en el transport aeri.
En opinió del CERMI, el Reglament va néixer el 2006 amb greus mancances i limitacions que amb el pas del temps s’han anat agreujant, afectant sensiblement els drets de les persones amb discapacitat.
Així, el Comitè considera que han de ser derogada la possibilitat que es concedeix a les companyies aèries de denegar l’embarc a passatgers amb discapacitat al·legant motius de seguretat i la potestat d’exigir que un passatger amb discapacitat viatgi necessàriament acompanyat, havent d’assumir el cost de l’acompanyant.
Un altre aspecte que ha de ser suprimit de la legislació europea, a criteri del CERMI, és el requisit del preavís per poder rebre els serveis d’assistència per l’embarc.
De la mateixa manera, el Reglament vigent ha d’establir nous criteris d’indemnització conforme al seu valor real, en cas de pèrdua o deteriorament de productes de suport com cadires de rodes, caminadors, etc., així com l’obligació de proveir d’elements substitutoris perquè l’autonomia personal del passatger amb discapacitat no es vegi afectada.
A més, des del CERMI es proposa que es regulin drets nous com que es garanteixi l’accessibilitat de la informació sobre seguretat i incidències que es proporciona a l’interior de l’avió, així com de les emissions audiovisuals dels seus sistemes d’entreteniment.
Així mateix, la plataforma espanyola de la discapacitat demanda a la Comissió Europea que la futura regulació obligui a les companyies a situar els seients destinats a passatgers amb mobilitat reduïda a les ubicacions més còmodes per a la seva millor accés i desenvolupament dins de l’aeronau.
Finalment, el CERMI proposa que s’estableixi un règim sancionador comú, molt més sever, que dissuadeixi les companyies aèries d’infringir el catàleg de drets dels passatgers aeris amb discapacitat.