Diumenge, 17 octubre 2021
HomeEducació Inclusiva7.300 alumnes amb necessitats educatives especials tornen dilluns a classe sense un...

7.300 alumnes amb necessitats educatives especials tornen dilluns a classe sense un pla específic

Dincat reclama mesures concretes i urgents per a aquests centres

alumna necessitats educatives especials
Una alumna del Centre d’Educació Especial Esclat // Foto: Dincat

El proper dilluns 7.300 alumnes amb necessitats educatives especials tornaran a omplir les aules dels centres d’educació especial sense que s’hagi concretat un pla específic per aquests estudiants que garanteixi els recursos suficients i el bon funcionament d’aquests centres.
Per aquest motiu Dincat, representant de la discapacitat intel·lectual a Catalunya ha lamentat aquest fet i ha urgit al departament d’Educació a que atengui la demanda pel que fa a la dotació extraordinària de plantilla, de la proposta entorn la connectivitat digital i dels sobre costos d’equips de protecció i neteja dels centres.

El col·lectiu dels centres d’educació especial porta mesos reclamant un pla que doni confiança tant a professionals, alumnes i familiars, i que el Departament es va comprometre a implementar a temps.

“Portem mesos reclamant un pla específic i realista que no ha arribat a temps. El Departament ens mostra bones intencions però no és suficient. Ens calen protocols clars, criteris justos i recursos dignes”, explica Mariona Torredemer, representant de les Escoles d’Educació Especial a Dincat, que representa un total de 60 centres a Catalunya. “Desitgem que el Departament compleixi amb la seva paraula i rectifiqui en relació amb algunes de les seves decisions”, afegeix.

Dincat reclama dotació extraordinària de plantilla, connectivitat digital i cobrir sobre costos provocats per la Covid

Quant a la dotació extraordinària de plantilla, cal tenir en compte que la infraestructura de la majoria d’aquests centres és petita i això obliga a haver de redistribuir l’alumnat amb necessitats educatives especials per poder mantenir la distància de seguretat, fent imprescindible comptar amb més recursos humans. “Aquesta exclusió de l’increment de plantilla en un curs tan complex com aquest agreuja encara més la problemàtica d’aquests centres, que porten anys demanant una revisió de l’ordre de ràtios per ajustar-la als nous perfils que presenta l’alumnat”, assegura Torredemer.

D’altra banda, el col·lectiu demana que se l’inclogui també en el projecte entorn la transformació i connectivitat digital, del qual va ser exclòs, a pesar que la bretxa digital és present també entre l’alumnat amb necessitats educatives especials. “És realment preocupant. Aquesta decisió té conseqüències molt greus pel que fa a la inclusió social de les persones amb discapacitat intel·lectual a la societat. No fa més que deixar-les enrere”, diu Torredemer.

NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS I ELS CEEPSIR

Dincat reclama també que es doni una resposta clara pel que fa al funcionament de l’escolarització compartida o els CEEPSIR (que realitzen la tasca de suport a la inclusió als centres ordinaris). La modalitat d’escola compartida, que permet assistir de forma alterna a una escola ordinària i a una escola d’educació especial, és una de les principals claus d’inclusió de l’alumnat amb discapacitat intel·lectual i necessitats educatives especials. En aquest sentit, Dincat alerta de la importància de no tornar enrere i continuar apostant per un sistema més inclusiu, més obert i col·laboratiu. “En definitiva, estem preocupats i, tot i comprendre que la situació és complexa, cal tenir coneixement de la realitat del nostre col·lectiu per a una reobertura de les escoles acompanyada i segura”, diu Torredemer.

D’altra banda, tampoc s’han concretat directrius sobre el transport, ni la demanda de més monitors i monitores de menjador i esbarjo, així com sobre en quina mesura es farà efectiva la compensació dels sobre costos derivats de la Covid-19, relatius a la compra d’equips de protecció o a l’increment de la despesa en neteja i desinfecció.

Malgrat aquesta bateria de reclamacions, la federació ha aplaudit que l’administració pública hagi considerat les escoles d’educació especial un servei essencial, de manera que es preveu la continuïtat de la seva activitat davant de possibles nous confinaments.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de les últimes notícies del món de la diversitat funcional a Catalunya

Fes-te subscriptor Premium

Si vols tenir accés a totes les notícies publicades al Diari, l'agenda del sector, i informació sobre subvencions, ajudes, convocatòries, recursos i moltes més coses, subscriu-te a la Newsletter Premium

Redacció/Fonts
diari de la Discapacitat / El digital de la diversitat funcional a Catalunya

1 COMMENT

  1. Voldria comentar que per aquest si que es fa educació compartida (alumnes de dues escoles) però d’altre banda els alumnes de SIEI al centre no podran sortir de l’aula “bombolla” per no barrejar grups etables!!! No ho entenc

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Publicitat-spot_img

ÚLTIMES NOTÍCIES