
La Federació ALLEM va celebrar ahir dissabte la primera jornada “Relacions autèntiques. Descobrint la sexualitat des de la diversitat” a la cafeteria-restaurant Davall de la Llotja de Lleida, gestionada per Bo de Shalom – Fundació Privada Ilersis. L’acte ha congregat una cinquantena de persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (DID) de les diverses entitats que formen part de la federació, amb l’objectiu de fomentar les relacions autèntiques i de promoure els drets sexoafectius del col·lectiu.
La iniciativa sorgeix del Grup de Sexoafectivitat d’ALLEM, creat el 2016 per una vintena de professionals d’atenció diürna i habitatge, que són referents en aquest àmbit i treballen en col·laboració amb la psicòloga i sexòloga especialitzada Gemma Deulofeu. La finalitat del grup és promoure la formació en diversitat afectiva i sexual, garantir l’accés a recursos de suport i contribuir a la prevenció de l’abús entre el col·lectiu. També col·labora amb els Mossos d’Esquadra en matèria de protecció, sobretot pel que fa a dones i infants amb DID o problemàtiques de salut mental.
La jornada ha posat èmfasi en la necessitat d’ampliar els espais d’oci i de relació per a les persones amb discapacitat a Lleida, per tal que tinguin les mateixes oportunitats d’establir vincles d’amistat o de parella. En aquest sentit, Assumpta Fortuny, coordinadora d’ALLEM, ha destacat que els drets de les persones amb DID han avançat gràcies a la Convenció Internacional, que ha permès impulsar el seu empoderament i exercir plenament el seu dret a una vida sexoafectiva lliure.
Al llarg de la jornada, el Grup de Dones Feministes de Dincat, representants del col·lectiu de dones amb DID a Catalunya, ha participat activament, reivindicant el compromís social amb la igualtat de gènere i l’exercici dels drets sexuals i reproductius de les dones amb discapacitat. Durant la seva intervenció, han defensat el dret a la intimitat i al respecte, alhora que han encoratjat els assistents a reflexionar sobre el seu dret a estimar i ser estimats.
Entre les activitats destacades, s’han organitzat tres tallers. Mon Garcia, pedagoga, il·lustradora i assistent sexual, ha liderat el taller “Entre carícies”, on els participants han treballat la consciència corporal i la importància de la comunicació i el consentiment en les pràctiques sexoafectives. El taller “Diversitat afectiva, sexual i identitat de gènere”, dirigit per l’Associació Colors de Ponent, ha abordat la normalització de la diversitat de gènere i orientació sexual i ha fomentat valors com el respecte i l’empatia.
La jornada ha conclòs amb una sessió d’“Slow Dating”, organitzada per l’Associació Ratio, dedicada a facilitar el lleure i les relacions socials de les persones amb DID. En un ambient relaxat, els assistents han pogut conèixer-se millor mentre gaudien d’un vermut ofert per Bo de Shalom. Aquesta dinàmica ha estat un espai únic que ha permès a les persones amb DID connectar de manera distesa, reforçant així la importància de la inclusió i el respecte als seus drets relacionals i afectius.
Secció patrocinada per
