
La Federació Salut Mental Catalunya ha estat recollint dades des del principi de la pandèmia i l’estat d’alarma, sobre quines han estat les principals afectacions que ha produït el confinament i el context de la represa a la “nova normalitat” en les persones amb problemes de salut mental.
Així mateix també ha recollit informació de les seves entitats i serveis per conèixer com s’està encarant la tornada a la seva activitat habitual i, especialment, l’atenció presencial.
Aquest informe recull dades del treball realitzat pels professionals i voluntaris vinculats a 45 entitats federades a SMC i 114 dels seus programes i serveis durant el període de pandèmia, comprès entre el 13 de març i el 14 de juny de 2020. Aquestes són les principals dades i conclusions que es poden extreure del mateix:
- 5.010 persones ateses, el 72% de les persones ateses provenen de la província de Barcelona.
- del total de població atesa, el percentatge d’homes atesos (57%) ha estat sempre significativament superior al de dones ateses (43%).
- les principals necessitats detectades per les persones que han contactat amb ells durant aquest període de pandèmia són malestar emocional, angoixa, neguit, etc (94,6% de les entitats i serveis), i moltes vegades verbalitzen la necessitat de suport emocional i/o psicològic (89,3%).
- hi ha hagut un increment significatiu d’entitats que han atès a persones amb dubtes sobre la reobertura de serveis (71,4% de les entitats i serveis), i també amb necessitat d’informació sobre recursos i serveis (64,3%).
- també es continua detectant un empitjorament del problema de salut mental (65,5%), ja sigui de la simptomatologia positiva com de la negativa; tot i que algunes persones es troben més a gust en la situació de confinament que abans.
- cal parar especial atenció a les persones que pateixen un problema de salut mental, i presenten dificultats d’accés o ús d’Internet i les noves tecnologies (el 24% de les persones ateses no tenen accés a Internet).
- les persones sí han continuat rebent seguiment dels serveis de salut mental per via telefònica (majoritàriament) i presencial (en casos més concrets), to i que en molts casos l’atenció ha empitjorat.
- a data 14 de juny el 51,8% de les entitats no han pogut reprendre encara les activitats presencials.
- el 78,6% de les entitats i serveis indiquen que mantindran l’ús de canals digitals d’atenció, en combinació amb els canals presencials habituals, més enllà de la finalització de l’estat d’alarma.
- les entitats i serveis de SMC es troben amb diferents dificultats per tornar a oferir atenció presencial. El 28,57% de les entitats refereixen que han hagut de fer adaptacions importants en els seus serveis per poder donar compliment a les normatives de seguretat i higiene.
- dificultats dels equips professionals, amb les dotacions actuals.