Sota el lema “35 años. De la soledad a la sociedad”, la Confederación Salud Mental España (SME) celebra 35 anys d’existència reivindicant els drets de les persones amb problemes de salut mental i la lluita contra l’estigma i la discriminació en salut mental.
SME arriba als 35 anys representant a un col·lectiu de 300 entitats, entre elles Salut Mental Catalunya, i 47.000 persones (socis i sòcies d’aquestes associacions) a tot l’Estat. La celebració destaca la importància dels drets de les persones amb problemes de salut mental, el seu apoderament perquè siguin protagonistes de la seva vida i procés de recuperació, i la lluita d’una imatge social de la salut mental negativa i associada a la violència.
La Confederación reclama més recursos en salut mental perquè les retallades pressupostàries, com en el cas de la Llei de Dependència, afecten greument en l’atenció de les persones amb problemes de salut mental. SME també denuncia l’increment dels ingressos involuntaris, de les mesures de contenció i aposta per donar una major autonomia a les persones per afavorir la seva recuperació.
Per últim, exigeix que la salut mental estigui en l’agenda política ja que el col·lectiu de persones afectades amb problemes de salut mental sobrepassen el milió de persones a Espanya, i això representa, segons el Ministeri de Sanitat, uns 83.000 milions d’euros el cost total dels trastorns mentals, un 8% del PIB.