En l’acte institucional de la 13a edició de la campanya Connecta’t a l’Autisme, celebrat ahir per Aprenem Autisme amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme el 2 d’abril, diversos professionals i membres de la comunitat van debatre sobre el sistema actual i la necessitat de transformació. Núria Ambròs, consultora en innovació social, va destacar que el sistema actual agrupa les persones segons característiques específiques per optimitzar els suports, però no permet una plena realització personal. En aquest sentit, va advocar per avançar cap a espais on es pugui incidir en la transformació de l’entorn de les persones.
L’acte, dinamitzat pel periodista Josep Maria Soro, es va iniciar amb la projecció de l’espot de sensibilització d’Aprenem Autisme, protagonitzat per Miquel Fernández, que posa èmfasi en els suports. María Lérida, associada sènior de Cuatrecasas i familiar d’una persona amb autisme, va donar la benvinguda, seguida per les intervencions de Marta Obdúlia, de l’Ajuntament de Barcelona, i Montse Heredia, presidenta d’Aprenem Autisme.
Experts com Amaia Hervás, psiquiatra especialitzada en autisme, van ressaltar la importància de la detecció precoç i el diagnòstic per aplicar tractaments efectius en edats primerenques. Maria J. Portella, psicòloga i investigadora, va posar en valor la neurociència com a eina per entendre millor l’autisme i va remarcar la necessitat de centrar-se en la reducció dels problemes generats en l’entorn, en lloc de buscar una cura.
Ambròs va cridar a superar el rol paternalista del model actual de suports i a amplificar la veu de les persones amb autisme, insistint en la importància de l’entrenament, l’aprenentatge i el treball col·laboratiu. Testimonis personals de familiars i persones autistes com Lídia Garcia, Emili Navarro, Anna Bertrán i Joan Estopañan van destacar les dificultats en el sistema públic i van elogiar el suport proporcionat per Aprenem Autisme en tots els àmbits vitals.
En la jornada es va subratllar la necessitat de proporcionar suports adaptats a les necessitats individuals i d’iniciar intervencions específiques en l’autisme en edat adulta, ja que actualment hi ha manca de recursos en àmbits com l’ocupació i l’habitatge.
L’acte va concloure amb la lectura del manifest per part de membres d’Aprenem Autisme i Asperger Catalunya, seguit de l’encesa de diversos edificis de color blau com a part de la campanya de sensibilització #LightItUpBlue.
Des del 6 i fins el 27 d’abril, 17 equipaments de la ciutat de Barcelona organitzen activitats solidàries per l’autisme dins d’aquesta campanya, que culminaran amb La Festa, una jornada familiar al Parc de l’Estació del Nord el diumenge 28 d’abril.