
Fa uns dies vaig consultar el llistat dels cursos Els Juliols de la Universitat de Barcelona (UB), ja que en alguna ocasió m’he apuntat a fer algun curs i m’han agradat. Entre el llistat de cursos vaig trobar-ne un en concret que vaig pensar … “vull saber més coses sobre aquest curs”. I com sóc curiosa de mena, vaig escriure per a fer-los una entrevista i aquí en teniu el resultat.
Aquesta és la definició i el programa del curs: “El trastorn de l’espectre autista (TEA) és un trastorn del neurodesenvolupament que es presenta aproximadament en l’1 % de la població, tant en infants com en adults. No es coneix una causa única del TEA, però hi ha recerca clau per entendre per què s’agrupen sota la mateixa categoria trastorns tan heterogenis com l’autisme clàssic i el que abans s’anomenava síndrome d’Asperger”.
“El diagnòstic d’aquest trastorn s’endarrereix per les dificultats a l’hora de diferenciar-lo d’altres trastorns del neurodesenvolupament. Malgrat això, cada cop més s’identifiquen correctament tant el TEA mateix com la resta de problemes mèdics i psicològics que sovint l’acompanyen. La societat ha de preparar-se per afavorir la comprensió de les persones amb TEA i la seva inclusió en els entorns acadèmics, laborals i de lleure.”
El programa d’aquest curs inclou el següent temari: Què és l’autisme?; Simptomatologia i diagnòstic del trastorn de l’autisme; El diagnòstic diferencial i què més pot acompanyar l’autisme; Altres trastorns mèdics associats a l’autisme; El son en l’autisme. Què hi pot ajudar?; Per què es poden fer servir tractaments farmacològics en l’autisme?; Cognició social en l’autisme; Estratègies per millorar la comunicació; L’autisme en femení; El paper de les associacions de familiars; La intervenció social i comunitària; Estratègies des de l’escola; Noves tecnologies en la intervenció en autisme; Estratègies de suport terapèutic.
N’he parlat amb la Dra. Calvo.
Com neix la idea del curs?
Els Juliols fa 26 anys que té l’objectiu de donar a conèixer la tasca assistencial, científica, de producció de coneixement i de recerca que es fa a la Universitat de Barcelona i les institucions que l’acompanyen en aquestes activitats. Per això, com a escola d’estiu de la UB sempre plantegem propostes a aquells docents i investigadors que tenen una especial relació amb la recerca d’un tema que té impacte social. La nostra tasca és apropar a la societat general aquesta activitat. En el curs sobre l’autisme vam entendre que era necessari continuar insistint en la pedagogia cap a la societat general i en especial a aquells que estan vinculats d’una manera àmplia amb l’autisme. Per això, ens vàrem adreçar a la Dra. Rosa Calvo, psiquiatre del servei de psiquiatria infantil i juvenil i membre del grup de recerca de Psiquiatria i psicologia infantil i adolescent de l’Hospital Clínic, investigadora d’un altíssim nivell i reconeguda psiquiatra especialitzada en el tema.
Quina és la finalitat del curs?
La finalitat és la que diem a la descripció del curs “la societat ha de preparar-se per afavorir la comprensió de les persones amb TEA i la seva inclusió en els entorns acadèmics, laborals i de lleure.” Els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU marca en el seu desè objectiu la “reducció de les desigualtats” i reconeixen més enllà de les desigualtats econòmiques, aquelles que afecten població més vulnerables a les quals es troben nens, persones amb altres capacitats i víctimes de discursos d’odi, com la discriminació. Nosaltres ens alineem amb aquest objectiu fent per aquest col·lectiu una tasca formativa per afavorir la inclusió.
Quina relació té amb la discapacitat l’equip organitzatiu del curs?
L’equip d’Els Juliols forma part de la Universitat de Barcelona i del seu Institut de Formació Contínua, que es constitueix com a fundació per donar servei a la societat. Som un equip amplíssim i no és viable respondre a aquesta pregunta. Sí podem afirmar, que els responsable del disseny de l’oferta tenim relació personal amb la discapacitat i la dependència, en sentit ampli. I, com és lògic, tots els docents d’aquest curs específic del que estem parlant, a la seva pràctica diària, estan implicats en aconseguir que es respectin els drets de totes les persones amb neurodiversitat, en concret al cas de nens i adolescents, tan des de la vesant més clínica com la social i escolar.
Per què és necessari aquest curs?
És necessari perquè encara el desconeixement del públic general sobre l’autisme està estès, és necessari perquè cada cop més es fan més tasques que hem de donar a conèixer. Creiem que no només els pares i mares d’autistes han de saber identificar les fortaleses i les necessitats de suport dels seus fills, també els docents i la societat en general. Hi ha mesures molt generals que poden ajudar molt a qui ho necessita i afavoreixen uns entorns molt més inclusius, per el control de l’exposició a estímuls sensorials, l’estructuració dels espais i les activitats. Però no es farà si no n’hi coneixement. També és important donar veu a totes les persones del col·lectiu del autisme, per que no sempre tenen les mateixes necessitats i sovint qui no ho pot expressar per sí mateix tampoc troba representació.
Qui es pot apuntar al curs?
Els cursos d’Els Juliols de la Universitat de Barcelona estan oberts a tothom, tothom que vulgui perquè tingui interès en la matèria, amb independència de la seva edat, gènere o formació (no requerim formació prèvia) pot apuntar-se als cursos de tota l’oferta i a aquest en concret també.
Heu rebut feedback negatiu de la proposta del curs?
A l’inrevés, hem rebut un feedback molt positiu pel fet de fer aquesta mena de cursos, el que ens encoratja a continuar en la nostra tasca divulgativa i de transferència, apostant per temes que suposen un repte divulgatiu i social. A la primera edició que es va fer d’aquest curs en concret (a l’any 2021) tots els participants van transmetre la seva satisfacció amb el curs i ens van animar a repetir.
Què els dirieu a tota aquella gent que encara té prejudicis envers la discapacitat?
Primer, que entenem que el llenguatge no juga en favor d’un discurs positiu, però que hem de superar les barreres del llenguatge no només amb eufemismes o amb alternatives lèxiques (que també). Segon, que els prejudicis serveixen per plantejar-nos reptes a batre, que la concepció madura i crítica de la realitat es fonamenta en els mèrits que un aconsegueix a la vita enderrocant els seus propis prejudicis i que aquest curs és una bona manera de començar per aquesta via.