Dijous, 20 març 2025
IniciDESTACADESLa Federació AICE se suma a la campanya per canviar la mentalitat...

La Federació AICE se suma a la campanya per canviar la mentalitat sobre la pèrdua auditiva

Llançada per la OMS amb motiu del Dia Mundial de l’Audició que se celebra el 3 de març

cartell campanya canviem la mentalitat sobre l'audició
Cartell de la campanya ‘Un cambio de mentalidad” // Foto: Federació AICE

En ocasió de la commemoració del Dia Mundial de l’Audició el 3 de març, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha desplegat la campanya titulada “Canviar la mentalitat: fem de la cura de les orelles i l’audició una realitat per a tots”, la qual compta amb la participació de la Federació d’Associacions d’Implantats Coclears d’Espanya (Federació AICE) des de la seva concepció. 

Aquesta campanya té com a objectiu principal promoure en el territori espanyol la necessitat de corregir els conceptes erronis, que sovint estigmatitzen la pèrdua auditiva, i que són àmpliament acceptats tant per part del públic en general com per alguns professionals de l’atenció primària de la salut.

La Dra. Bente Mikkelsen, directora del Departament de Malalties No Transmissibles de l’OMS, ha ressaltat que més de 400 milions de persones amb pèrdua auditiva podrien beneficiar-se de l’ús de dispositius auditius, però lamentablement menys del 20% d’aquestes necessitats estan satisfetes. Això, a més, representa un desafiament de salut pública a escala mundial, amb un cost estimat superior a 1 bilió de dòlars anuals. Davant la manca de especialistes en atenció de l’oïda i l’audició a nivell mundial, és imperatiu repensar els serveis tradicionals per a aquesta àrea.

Dues són les qüestions clau que cal abordar en l’atenció de l’oïda i l’audició. En primer lloc, la limitada capacitat del Sistema Nacional de Salut per proporcionar una atenció integrada al llarg de la vida de les persones. En aquest sentit, la Federació AICE promou una major inversió per assegurar un diagnòstic precoç i circuits d’atenció integral, com ara la incorporació d’un cribratge auditiu per a adults a partir dels 55 anys, com es reflecteix en la campanya Ser Oído. En segon lloc, es destaca la importància de les campanyes de sensibilització i conscienciació impulsades per AICE per combatre les percepcions errònies sobre la pèrdua auditiva, com ara la creença que és una conseqüència inevitable de l’envelliment sense solucions efectives.

- PUBLICITAT -

La Dra. Shelly Chadha, directora tècnica d’atenció de l’oïda i l’audició a l’OMS, subratlla que els mites comuns sobre la pèrdua auditiva sovint impedeixen que les persones accedeixin als serveis necessaris, fins i tot quan aquests estan disponibles. Així, qualsevol esforç per millorar l’atenció auditiva ha de ser acompanyat per un treball destinat a crear consciència en la societat i abordar l’estigma associat a l’atenció de l’oïda i l’audició.

Encara avui, alguns professionals sanitaris d’atenció primària no deriven molts possibles candidats per a tractaments, assumint que no en tindran benefici, com és el cas de l’implant coclear, el qual és l’única tecnologia mèdica capaç de substituir un sentit, i que ha suposat una revolució en el tractament de la pèrdua auditiva.

Joan Zamora, President de la Federació AICE, destaca que només el 6% dels possibles candidats a l’implant coclear arriben als serveis d’otorinolaringologia especialitzats i són implantats, malgrat les evidències dels beneficis d’aquesta tecnologia. A Espanya, hi ha més de 1.230.000 persones amb pèrdua auditiva de diverses magnituds, de les quals més de 310.200 serien severes o profundes, i només 23.000 han rebut un implant coclear. A més, cal tenir en compte que, una vegada implantats, les despeses de manteniment corren a càrrec de les famílies, ja que no hi ha una prestació equitativa de per vida.

La Federació AICE, seguint les recomanacions de l’OMS i en col·laboració amb les administracions públiques, ha impulsat diverses accions, com la il·luminació en vermell de monuments emblemàtics arreu del territori espanyol i la col·locació de cartelleria informativa en ciutats i municipis seleccionats. Així mateix, ha establert una col·laboració amb empreses de transports per difondre la campanya a través d’espots publicitaris en diversos mitjans de transport públic.

Des de la Federació AICE s’insta els governs a prendre mesures per integrar l’atenció de l’oïda i la audició a l’atenció primària de salut, implementar enfocaments comunitaris per apropar els serveis a les persones, liderar iniciatives per crear consciència i reduir l’estigma associat a la pèrdua auditiva, i promoure estratègies per a la recopilació homogènia i estandarditzada de dades de qualitat, tant qualitatives com quantitatives.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES