
m4social, el projecte d’innovació digital en l’àmbit social de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, ha presentat avui l’estudi ‘La bretxa digital en les persones ateses per les entitats socials’, que pretén reflexionar i reflectir sobre com la revolució digital està generant desigualtats i exclusió social entre les persones més vulnerables.
L’estudi, elaborat per la Fundació Ferrer i Guàrdia, s’ha focalitzat en uns col·lectius molt específics: persones amb discapacitat física; infància, adolescència i joves; persones en situació de pobresa i persones amb problemes de salut mental i drogodependències.
Un dels aspectes en que s’ha focalitzat l’estudi és l’accessibilitat de les noves tecnologies de l’informació i la comunicació (TIC), que tenen un impacte molt important en les desigualtats en l’adaptació de la tecnologia a les diferents capacitats motrius i cognitives de les persones (accessibilitat) així com l’adaptació d’aquesta a les necessitats de l’usuari/a (usabilitat).
Així en el col·lectiu de les persones amb discapacitat, la bretxa digital no és tant en l’accés (més del 90% de les persones enquestades amb una discapacitat física té accés a un telèfon mòbil amb internet i un 80% té accés a un ordinador) ni en l’accés a internet (90% pot accedir-hi) sinó en la usabilitat i accessibilitat (més del 15% assegura que els dispositius TIC que utilitza habitualment no s’adapten a les seves necessitats i gairebé el 40% assegura que hi ha funcionalitats de l’ordinador o smartphone a les quals no pot accedir perquè el dispositiu no s’adapta.
La bretxa digital té un especial impacte sobre les persones amb discapacitat tenint en compte que aquesta tecnologia podria incrementar la seva autonomia i perquè també es tradueix en menys oportunitats d’ús i aprofitament de les TIC.
En aquest sentit l’estudi conclou que no hi ha inclusió digital quan tothom pot accedir o utilitzar les TIC, sinó quan tothom té les mateixes oportunitats per treure profit de les TIC.
El treball també trasllada el concepte de bretxa digital a les entitats socials del Tercer Sector, per conèixer el nivell de digitalització de les entitats socials.