Dimarts, 26 octubre 2021
IniciRecerca i TecnologiaEntrega virtual del VIII Premi d’Investigació i d’Innovació sobre discapacitat intel·lectual d’AMPANS

Entrega virtual del VIII Premi d’Investigació i d’Innovació sobre discapacitat intel·lectual d’AMPANS

L’acte es va celebrar ahir per primer cop en aquest format per la Covid

premi investigacio i innovacio ampans format virtual
El director de l’entitat, Toni Espinal, va dirigir l’acte // Foto: AMPANS

La pandèmia del covid ho estat canviant tot. Fins i tot, l’acte d’entrega del VIII Premi d’Investigació i d’Innovació sobre discapacitat intel·lectual, que AMPANS convoca de forma biennal, i que ahir es va fer per primer cop de forma virtual.  Els guanyadors ja es van proclamar el passat mes de juliol.

Aquest premi és un reconeixement a la feina de persones i equips que es dediquen a la investigació i al foment de pràctiques innovadores per millorar l’atenció i la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual.

A l’acte virtual d’entrega, la doctora Mara Dierssen va explicar els resultats de la investigació que lidera al Centre de Regulació Genòmica de Barcelona, sobre l’impacte epidemiològic del Coronavirus en persones amb Síndrome de Down. 

Segons aquest estudi, aquest col·lectiu té factors biològics i genètics de risc per la infecció de Covid19 i s’han de protegir de manera especial els pacients majors de 40 anys. Dierssen va afirmar que el risc en infants i joves baixa molt però depèn de les complicacions mèdiques associades i ha de ser valorat de manera individual. Per això, va recomanar que els infants i joves vagin a l’escola perquè l’aïllament social, la inactivitat i el sedentarisme poden tenir un impacte negatiu sobre el desenvolupament evolutiu en l’etapa infanto-juvenil i també en la seva salut cardiovascular i mental. 

Aquest premi és un reconeixement a la feina de persones i equips que es dediquen a la investigació

L’acte virtual també va comptar amb la intervenció del doctor Miguel Ángel Verdugo que va parlar de la importància de les dades en la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual. El director d’AMPANS, Toni Espinal, va ser l’encarregat de conduir l’acte virtual, que va comptar amb la intervenció dels guardonats d’aquesta edició, i la cloenda per part del president d’AMPANS, Sebastià Catllà.

El Premi d’Investigació i d’Innovació sobre discapacitat intel·lectual, que compta amb el suport  d’ICL Iberia, Esteve i Control Group, consta de dues categories i premia un total de sis treballs. Els dos primers premis de cada modalitat, dotats amb cinc mil euros cadascun, se’ls han emportat en aquesta edició, una investigació sobre l’autodeterminació de joves amb discapacitat intel·lectual, i el treball d’una escola d’educació especial per facilitar els aprenentatge curriculars d’alumnes amb trastorns de conducta. 

“Autodeterminación en jóvenes con discapacidad intelectual: Las oportunidades como motor de desarrollo” és el treball d’investigació guardonat amb el primer premi. L’equip d’aquest estudi, encapçalat per Cristina Mumbardó, posa l’accent en la necessitat de facilitar als joves amb discapacitat intel·lectual espais i oportunitats que afavoreixin la seva autodeterminació. Per la realització de l’estudi, es va entrevistar a més de 350 joves que van respondre un inventari d’autodeterminació que mesura les oportunitats que tenen per actuar per decisió pròpia. En aquest sentit, l’estudi detecta que és en els àmbits escolar i familiar on tenen menys oportunitats de decisió. L’estudi conclou que, amb els suports necessaris, cal facilitar que aquests joves puguin assumir riscos i intentar aconseguir els seus propis reptes.

En la categoria d’Innovació, el primer premi ha estat pel programa d’atenció a l’alumnat amb diversitat intel·lectual i trastorns de conducta que ha dissenyat l’escola d’educació especial L’Estel-Can Bori de l’Hospitalet de Llobregat. El programa “L’Atenció Plena com a camí del Benestar Emocional”, que han estat aplicant en els darrers tres cursos, ha aconseguit millorar els resultats de l’aprenentatge dels alumnes, a través de  la transformació i la creació d’entorns ambientals que milloren l’estat emocional i faciliten que l’alumne accedeixi a nous aprenentatges. 

En total es convoquen 6 premis en dues modalitats, 3 d’investigació i 3 d’innovació. En la modalitat d’investigació es valora el rigor científic del treball i l’aportació de coneixement i la seva utilitat; en la modalitat d’innovació es valora el grau d’innovació del projecte, el seu impacte en la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i la seva capacitat de rèplica en altres contextos de suport a persones amb necessitats especials. Els primers premis de cada modalitat estan dotats amb 5.000€ cadascun, els segons premis amb 3.000€ i els tercers, amb 1.000€. Els treballs guardonats són consultables i es publiquen íntegrament a la pàgina del premi de la web d’AMPANS, en l’idioma original en què han  estat presentats. En total s’hi van presentar vint treballs.

La convocatòria de la IX edició del Premi d’investigació s’obrirà el proper 1 de gener fins el 31 de desembre de 2021 i el lliurament de premis serà l’any 2022, esperem que aquesta vegada no en format virtual.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de les últimes notícies del món de la diversitat funcional a Catalunya

Fes-te subscriptor Premium

Si vols tenir accés a totes les notícies publicades al Diari, l'agenda del sector, i informació sobre subvencions, ajudes, convocatòries, recursos i moltes més coses, subscriu-te a la Newsletter Premium

Redacció/Fonts
diari de la Discapacitat / El digital de la diversitat funcional a Catalunya

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat-spot_img

ÚLTIMES NOTÍCIES