Dissabte, 15 febrer 2025
IniciACCESSIBILITAT UNIVERSALEl Tantarantana referma el seu compromís amb les persones amb discapacitat oferint...

El Tantarantana referma el seu compromís amb les persones amb discapacitat oferint 5 funcions accessibles en la temporada 23-24

El teatre incorpora a les seves sales mesures d'accessibilitat sensoriai i també per a persones amb mobilitat reduïda

Cartell de la temporada 23-24 del Tantarantana // Foto: Teatre Tantarantana

El Teatre Tantarantana referma el seu compromís amb el teatre accessible presentant en la temporada 23-24 diferents funcions adaptades dins la seva programació amb l’objectiu d’acostar les arts escèniques a les persones amb discapacitat. 

En total, el teatre oferirà cinc funcions accessibles entre les que es troba la nova producció del Tantarantana amb la companyia La Salamandra que forma part del Programa de suport a la creació: Companyies en Residència ‘El Cicló’. Totes aquestes funcions adaptades comptaran amb mesures d’accessibilitat com audiodescripció, interpretació en llengua de signes, subtítols, bucle magnètic i so amplificat, per tal que els públics amb discapacitat visual i amb discapacitat auditiva puguin gaudir en igualtat de condicions. 

Com a novetat, el teatre activarà a partir de la segona setmana de representació dels muntatges que s’exhibeixen a la Sala Baixos 22, els dispositius per al bucle magnètic i el so amplificat, un servei que cal sol·licitar a taquilla.

Dins la cartellera de teatre per a adults es podrà gaudir el diumenge 17 de desembre de Totes les cançons acaben en fade out, un espectacle amb música en directe que rememora les cantants de la Transició espanyola amb una mirada feminista i ànima folklòrica. El dissabte 3 i diumenge 4 de febrer es representarà de forma accessible Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig, una reposició aclamada pel públic i crítica després de la seva estrena al Tantarantana dins del Grec Festival 2022, un muntatge sobre les intersexualitats en primera persona que rastreja l’evolució del mite de l’hermafrodita, des de la llegenda arcaica fins a les persones intersex que l’encarnen en l’actualitat. Finalment, el divendres 21 de juny se celebrarà la funció adaptada de Tot en ordre, una obra que gira entorn una família amb un nen amb trastorn de l’espectre autista, basada en les vivències personals com a cuidador del seu autor britànic Alex Oates.

Respecte a la programació adreçada a centres d’estudis, el dimecres 7 de febrer s’ofereix una funció matinal adaptada d’Isekai: Història d’un segrest. Aquesta obra explora les tecnologies immersives per construir una història fantàstica en un univers paral·lel, on la protagonista haurà d’aconseguir un objecte per salvar la seva vida. Una sessió adreçada a instituts i centres de formació professional amb alumnes amb discapacitat, per tal de fomentar la inclusió a través del teatre des de l’adolescència.

Les entrades per a totes aquestes funcions accessibles ja estan a la venda a través de la pàgina web del Teatre Tantarantana.

D’altra banda, i per segon any consecutiu, el Teatre Tantarantana posa a l’abast de les companyies recursos per fer accessible els espectacles resultants dels projectes que acull com a fàbrica de creació i altres muntatges triats de la seva programació. Amb aquesta acció, el Teatre vol apropar-se a nous públics, incentivar la producció d’espectacles accessibles que puguin girar per Catalunya i oferir eines a les creadores i creadors per fer funcions inclusives.

L’experiència de la temporada passada

El Teatre Tantarantana presenta enguany un cicle de funcions accessibles per arribar a un públic amb necessitats especials, després de l’exitosa experiència de la temporada passada. Durant la temporada 22-23 el teatre va oferir 4 funcions accessibles amb una important assistència de públic amb diversitat funcional. Al desembre es va representar Mi madre en bragas a l’Àtic 22, un espai amb una capacitat de 48 localitats, que es va cobrir amb una assistència de 21 persones amb discapacitat, un 43,75% de l’aforament. Aquesta mateixa funció es va repetir a l’abril a Baixos 22, una sala més gran amb 107 localitats a la que van assistir 28 persones amb discapacitat, el 26,16% del públic. El segon espectacle accessible de la temporada passada va ser Mitja taronja. Aquesta funció va comptar amb una assistència d’11 persones amb discapacitat sobre un aforament de 48 localitats, un 22,92% del públic. Finalment, Les penes del jove Werther, va registrar una assistència del 14,58% de públic total amb discapacitat.

Programació de la temporada 23-24

La temporada de teatre 23-24 del Teatre Tantarantana consta de quatre funcions accessibles per a adults i una  per a centres educatius. Totes les funcions tindran com a mesures d’accessibilitat audiodescripció, interpretació en llengua de signes, subtítols, bucle magnètic i so amplificat. A més, les funcions que es fan a la Sala Baixos 22, també són accessibles per persones amb mobilitat reduïda, ja que aquest espai compta amb quatre seients adaptats per a persones amb mobilitat reduïda a la Fila 1 butaca 5, 6, 7 i 8. Per contra, les funcions que es fan a la Sala Àtic 22 no són accessibles per a les persones amb mobilitat reduïda perquà l’accés a aquest espai es fa per escales i no es disposa d’ascensor.

La primera funció accessible de la temporada és de l’obra Totes les cançons acaben en Fade Out, una conferència cantada sobre feminismes i dissidència LGTBIQ+ en la música de la Transició espanyola. A càrrec de la companyia Copla de Wisconsin, es podrà veure el diumenge 17 de desembre a les 19h a la Sala Baixos 22 del Teatre Tantarantana.

Té a veure amb l’apropiació que va fer el franquisme de la cançó espanyola? Té a veure amb el model de dona que projecta cada artista i el públic al qual es dirigeix? Té a veure amb qüestions musicals, estètiques o de classe? Cançons que acaben en fade out intenta respondre aquestes preguntes des convertint una recerca musicològica en una conferència performativa amb mirada feminista, ànima folklòrica i música en directe.

La segona obra que comptarà amb funcions accessibles és Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig, un espectacle sobre les intersexualitats en primera persona que mostra com canvia la història que l’expliquem nosaltres mateixes. Del Colectivo que no salga de aquí, aquest representació tindrà dos funcions accessibles, el dissabte 3 de febrer a les 20:30h i el diumenge, 4 de febrer, a les 19h a la Sala Baixos 22 del Teatre Tantarantana.

Amb eines del teatre documental, la performance, el conte de ciència ficció i el freak show, Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig, parla de la vivència de les intersexualitats en primera persona i proposa la fundació d’un nou ordre allunyat dels esquemes rígidament duals que hem heretat.

Tot en ordre, és la darrera obra per a adults de la temporada que comptarà amb una funció accessible. De la companyia La Maièutica, es podrà gaudir el divendres 21 de juny a les 20h a la Sala Àtic 22 del Teatre Tantarantana.

En una casa plena d’amor, ressentiment i superació, es veurà com la família i el cuidador s’esforcen per cuidar al Laurence, un nen amb autisme. Una comèdia dramàtica plena de cor i de fantasies, inspirada en la vivència personal del seu autor, Alex Oates.

Per últim, la programació de la temporada 23-24 compta també amb una sessió accessible per a centre educatius. Es tracta de l’obra Isekai: Història d’un segrest. La funció serà el dimecres 7 de febrer a les 17.30h a la Sala Àtic 22 del Teatre Tantarantana.

Després de quinze anys exiliada a Barcelona, l’Olívia, que a penes sortia de la seva habitació, torna a Llatinoamèrica per assistir al casament dels seus millors amics. Quan es reuneixen a Veneçuela són víctimes d’un segrest de terribles conseqüències per a Olívia, que reencarna en un món fantàstic com una samurai magical girl, en el qual té noves habilitats i l’oportunitat de guanyar l’experiència necessària per a aconseguir un amulet, que li permetrà viatjar en el temps i tornar al seu món, per així intentar salvar als seus amics i potser a si mateixa. 

Aquesta obra parteix del terme japonès isekai que es tradueix com a univers paral·lel. El muntatge vol, a partir d’aquest gènere propi de les ficcions fantàstiques japoneses, construir una nova realitat fent ús en escena de tecnologies de realitat virtual. Projecte guanyador de la Beca BCN Crea 2023.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES