Dimecres, 24 abril 2024
spot_img
IniciDIA MUNDIAL DE L'AUTISMEEl nombre d’estudiants amb autisme es quadruplica en una dècada, segons Funcas

El nombre d’estudiants amb autisme es quadruplica en una dècada, segons Funcas

Al voltant de quatre de cada cinc alumnes (84%) estudien a aules compartides amb alumnat sense necessitats educatives especials i la resta rep educació especial en centres específics o en unitats específiques de centres ordinaris

augmenten els estudiants amb autisme
Un jove amb autisme a una terrassa pública // Foto: 123RF/sisterspro

El nombre d’estudiants amb autisme o Trastorns de l’Espectre Autista (TEA) matriculats al sistema educatiu no universitari a Espanya es va quadruplicar en l’última dècada ascendint a un total de 69.000 alumnes, el 83% dels quals són homes, segons va assenyalar la Fundación de las Cajas de Ahorro (Funcas) aquest dilluns.

En concret, segons va destacar la fundació en un comunicat, al voltant de quatre de cada cinc alumnes (84%) estudien a aules compartides amb alumnat sense necessitats educatives especials i la resta rep educació especial en centres específics o en unitats específiques de centres ordinaris.

A la dècada, el percentatge integrat en centres ordinaris va pujar més de 15 punts, segons les dades analitzades per Funcas amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, que se celebra el 2 d’abril i amb què es pretén donar més visibilitat i conscienciar la població sobre una realitat que exigeix coneixement, comprensió i suport efectiu.

El curs 2021-22 (últim amb dades disponibles) les persones amb TEA al sistema educatiu no universitari van representar el 0,84% del total de l’alumnat, mentre que deu anys abans aquesta xifra se situava en el 0,24%, a una tendència “semblant a la d’altres països occidentals”.

Així mateix, Funcas va assenyalar que investigacions recents atribueixen aquest increment “fonamentalment” a les millores en la diagnosi, que van possibilitar la identificació de més nens i joves amb TEA que ja formaven part del sistema educatiu i que s’hi van anar incorporant amb diagnòstics primerencs.

D’altra banda, la fundació va subratllar que la presència d’estudiants amb TEA va augmentar en educació primària, que va passar del 0,22% del total de matriculats el curs 2011/12, al 0,92% el 2021/22, i que es apropa a la xifra en què se sol fixar la prevalença poblacional de l’autisme (1%).

En canvi, la seva participació a l’ensenyament secundari no obligatori és “significativament” més baixa, ja que suposa el 0,26% respecte al total de l’alumnat a Batxillerat i el 0,16% a Formació Professional de Grau Superior.

La inclusió dels alumnes amb TEA als centres ordinaris “ha implicat el treball col·lectiu de tota la comunitat educativa, i molt especialment, del professorat”. Tres quartes parts dels professionals d’educació que van participar en una enquesta realitzada per Autismo España el 2021 van afirmar haver rebut formació sobre TEA, però la majoria (75%) va declarar haver cobert personalment els costos d’aquesta formació.

“La importància de comptar amb suport expert a les aules que inclouen estudiants afectats per TEA s’entén millor si es té en compte que, a més de l’ajuda específica que necessiten per adaptar-se a les rutines d’ensenyament-aprenentatge i de convivència a les aules , els seus companys de classe també necessiten formació continuada per manejar adequadament les situacions complexes que es poden produir a les aules. És probable que en aquesta formació resideixi una de les claus per reduir els casos d’assetjament escolar a nens i nenes afectats per TEA”, va acabar Funcas al comunicat.

- PUBLICITAT -

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Skip to content