
Un total de 21 escoles catalanes iniciaran dilluns el nou curs escolar amb instal·lacions de bucle magnètic, un element que millora la qualitat del so que arriba a l’audiòfon i/o l’implant coclear dels alumnes amb sordesa.
Les associacions catalanes de i persones amb sordesa (ACAPPS) han aplaudit que es comenci a introduir, malgrat que tímidament, el bucle magnètic a les aules. De fet, dels 21 centres educatius que ho incorporen, 17 l’estrenen aquest curs.
Aquesta implantació era una reiterada demanda de l’entitat al departament d’Educació, però no soluciona tots el problemes de l’alumnat amb sordesa, que per segon any s’afronta a un curs escolar marcat per les mesures Covid19, que dificulten el seu accés a la informació.
A més de l’ús de mascaretes a l’aula, que impedeix que puguin llegir els llavis, altres mesures, com la ventilació, que fa augmentar el nivell de soroll extern a l’aula, empitjora la qualitat del so que arriba als audiòfons o implants coclears de l’alumne amb sordesa.
Segons dades d’Educació, 2.043 alumnes amb sordesa van ser escolaritzats en modalitat oral en el darrer curs, xifra que representa el 93% de l’alumnat amb sordesa. El 7% restant va ser escolaritzat en modalitat bilingüe (en llengua de signes). I, per ara, el suport a aquest 93% d’alumnat amb el bucle magnètic només està present a 21 escoles catalanes.
Les propostes d’ACAPPS
Des de la Federació ACAPPS aposten pel model català d’escola inclusiva i de CREDAs per a l’alumnat amb sordesa, que ha permès millorar notablement la seva formació i trajectòria acadèmica, assolint estudis superiors que abans mai s’havien assolit.
No obstant això, la discapacitat auditiva continua sent invisible i, les seves necessitats, desconegudes. El significatiu grau d’autonomia personal de l’alumnat amb sordesa en llengua oral s’ha traduït en que no es contemplin mesures d’accessibilitat a la comunicació, malgrat ser del tot necessàries per a la seva inclusió a l’aula. “Davant de necessitats de comunicació diverses de l’alumnat amb sordesa, calen respostes diverses. Cal posar èmfasis i no oblidar que són infants i joves amb sordesa que es comuniquen oralment i que necessiten suports tècnics per poder accedir a la informació en plena igualtat de condicions que els seus companys oients: les emissores FM, els bucles magnètics als centres educatius i la subtitulació de tots els recursos i continguts audiovisuals”, explica Raimon Jané, president de l’entitat, que també considera imprescindible que s’estableixi, en l’escolarització en modalitat oral de l’alumnat amb sordesa, un pla de formació específic per al personal docent i logopedes per l’ús i incorporació de les noves tecnologies.
Pel que fa a l’ús de les mascaretes a l’aula, mesura que continua per ara vigent en l’inici d’aquest nou curs escolar, cal que els centres educatius garanteixin l’ús de mascaretes transparents, essencials perquè els alumnes amb sordesa puguin llegir els llavis del professorat. Actualment, la normativa estatal que regula les mascaretes higièniques contempla també les mascaretes transparents, fet que permet poder disposar de mascaretes transparents certificades que garanteixen el seu ús amb seguretat –que protegeixen davant els contagis- i funcionalitat, que permeten una bona lectura labial a curta i mitja distància. Per això, des de les associacions catalanes de famílies i persones amb sordesa (ACAPPS), demanen al departament d’Educació que garanteixi la provisió de mascaretes transparents per al professorat i companys de les aules que acullen alumnat amb sordesa, així com es reguli i protocol·litzi el seu ús.