Dissabte, 7 desembre 2024
IniciDEPENDÈNCIACuidadors no professionals podran atendre a persones dependents en situació d’emergència social...

Cuidadors no professionals podran atendre a persones dependents en situació d’emergència social si no hi ha titulats

Després de la modificació dels criteris comuns d'acreditació i qualitat dels centres i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, publicat aquest divendres al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE)

Cuidadors no professionals podran atendre a persones dependents en situació d’emergència social si no hi ha titulats
Una dona en situació de dependència // Foto: 123RF/cameracraft

Cuidadors sense titulació, però, preferentment amb experiència en cura i atenció de persones dependents, podran exercir aquestes funcions en situacions d’emergència social quan s’acrediti la no-existència de demandants d’ocupació amb les titulacions específiques necessàries a la zona afectada on estigui ubicat, bé el centre o institució social o bé on es presti el servei d’assistència personal o les tasques d’auxiliar d’ajuda a domicili.

Així consta a la Resolució de 24 de novembre, de la Secretaria d’Estat de Drets Socials, per la qual es publica l’Acord del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència, de 20 de novembre de 2024 , pel qual es modifica el de 28 de juny de 2022, sobre criteris comuns d’acreditació i qualitat dels centres i serveis del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència, publicat aquest divendres al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE).

Aquest text subratlla que el Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència va aprovar, a la reunió extraordinària de 20 de novembre de 2024, l’Acord pel qual es modifica l’Acord del Consell Territorial del Sistema per a la Autonomia i Atenció a la Dependència de 28 de juny de 2022, sobre Criteris comuns d’acreditació i qualitat dels centres i serveis del Sistema per a l’Autonomia i l’Atenció a la Dependència, que es publica com a annex a aquesta resolució.

En la redacció inicial, l’acord d’acreditació de 2022 establia en el punt vuitè les titulacions mínimes requerides per a la contractació del personal d’atenció directa del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència, en la qual no es preveu que, “en situacions d’emergència social de gran magnitud, es puguin quedar sense cobrir necessitats d’atenció a la dependència per escassetat de professionals derivada de l’excepcionalitat de la dependència emergència”, abunda el text.

Situacions d’emergència 

En aquest sentit i, atès el “previsible increment de situacions d’emergència social vinculades amb els impactes de l’escalfament global” o davant de la “possibilitat” que es donin “un altre tipus d’emergències” que puguin “comportar la declaració d’estats d’emergència, alarma, excepció o lloc”, el Ministeri de Drets Socials considera “pertinent permetre a les administracions competents la contractació flexible” de professionals, “sempre de forma excepcional i vinculats a un temps i zona concrets”.

En virtut d’això, s’ha modificat el punt Vuitè del títol II ‘Qualitat a l’ocupació’, afegint un punt 5 a l’apartat a), personal d’atenció directa de primer nivell (Ad1N) sobre contractació de persones en estats d’emergència, alarma , excepció o lloc.

Segons la nova redacció, s’estableix un règim “flexible” de contractació de personal en situacions “excepcionals de crisi social”, ocasionada per desastres naturals, epidèmies o contingències d’un altre tipus, sempre que la “magnitud” comporti la declaració de estat d’emergència situació operativa 2 o 3, tal com es recull a la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil i el seu real decret de desplegament, o la declaració dels estats d’alarma, excepció i lloc, regulats a la Llei orgànica 4/1981, d’1 de juny, dels estats d’alarma, excepció i lloc.

“En aquests casos i quan s’acrediti la no existència de demandants d’ocupació amb les titulacions especifiques necessàries a la zona afectada on estigui ubicat, bé el centre o institució social o bé on es presti el servei d’assistència personal o les tasques d’auxiliar de ajuda a domicili, podran exercir aquestes funcions persones que, sense titulació, preferentment, tinguin experiència en cura i atenció de persones dependents, i les entitats prestadores de serveis han de garantir la supervisió i formació pràctica al lloc de treball per millorar les seves competències professionals”, segons el text, que també recull que la “flexibilitat” en la contractació serà possible mentre duri la declaració de la crisi o bé per un període màxim de tres mesos.

“Correspon a les administracions públiques competents en serveis socials dictar les resolucions, disposicions i instruccions interpretatives que, si escau, siguin necessàries per a l’aplicació d’aquest règim provisional excepcional”, sentencia el text.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES