Conxita Domínguez: “Cal potenciar el progrés de la persona amb discapacitat en el marc d’una educació inclusiva”

Entrevista a la Secretària Tècnica del II Congrés Internacional sobre Discapacitat i Inclusió

conxita dominguez congres discapacitat inclusio
El Congrés va tenir lloc a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona (UB) // Foto: Mireia Guilera
El passat 7 i 8 de novembre va tenir lloc a Barcelona el 2on Congrés Internacional sobre Universitat i Inclusió que va aplegar a equips de recerca i a professorat interessat a promoure i millorar l’atenció a les persones amb discapacitat en l’ensenyament superior. En aquesta entrevista Conxita Domínguez, Secretària Tècnica del Congrés, valora el congrés i parla de l’educació inclusiva a la universitat.

Hola Conxita. Com va néixer la idea del congrés?

Un dels objectius del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) de la Secretaria d’Universitats i Recerca és promoure la inclusió dels estudiants amb discapacitat en l’àmbit de la vida universitària, és per això que es va constituir la comissió tècnica UNIDISCAT (Universitat i Discapacitat a Catalunya).

BANER_300X250

Per donar a conèixer les accions i bones pràctiques que portaven a terme les universitats catalanes envers els estudiants amb discapacitat, a partir de l’any 2009 es van organitzar jornades i tallers de treball amb la amb la finalitat de difondre les bones pràctiques per garantir la igualtat d’oportunitats.

A partir de l’any 2017 es va voler donar un caire científic a aquestes jornades i es va concretar en l’organització d’un congrés internacional en el que, a més de la intervenció d’experts nacionals i internacionals en aquest camp, també tinguessin lloc investigadors en l’àmbit de la inclusió que poguessin donar a conèixer les seves recerques. 

A qui va dirigit concretament el congrés?

El congrés va dirigit als equips de recerca i a professors interessats a promoure i millorar l’atenció a les persones amb discapacitat en l’ensenyament superior. Però també està obert a qualsevol persona o entitat que desenvolupi la seva activitat en aquest camp. 

Quina és la principal finalitat d’aquests congrés?

El tema central d’aquest Congrés era disseny universal de l’aprenentatge, i l’objectiu durant els dos dies del congrés, era conèixer les experiències i coneixements d’experts  internacional que estan treballant en aquest camp, així com les recerques que s’han o s’estan desenvolupant en les universitats amb l’objectiu de la plena inclusió dels estudiants amb discapacitat. 

Quina periodicitat té aquest esdeveniment?

Aquest ha estat el segon congrés, i es preveu que tingui lloc cada dos anys.  

Quina va ser la rebuda el primer any de congrés?

En el primer congrés, a l’any 2017, la rebuda va ser bona. Per ser el primer congrés, va haver-hi molta participació per part d’investigadors de tot l’estat espanyol que van exposar els seus projectes de recerca, i també va haver moltes persones inscrites.

Ja en aquest segon congrés, amb l’experiència de fa dos anys, la participació ha estat superior que en el de fa dos anys.  Hi ha hagut molta participació d’investigadors que han exposat recerques molt interessants i un gran interès per als experts que han donat a conèixer la seva experiència en el camp de la inclusió. 

Quin és el teu rol en aquest projecte?

Jo porto la secretaria tècnica del congrés, formo part del comitè organitzador. La meva feina és, juntament amb el comitè organitzador, fer el programa, redacció de la pàgina web del congrés, comunicació amb els investigadors que presenten comunicacions per al congrés, gestionar les inscripcions, contractació de tots els serveis necessaris durant els dies del congrés: espais, catering, material necessari per als inscrits, etc, organitzar els viatges dels ponents internacionals, etc… 

Creus que la discapacitat està renyida amb l’aprenentatge?

No. Totes les persones amb discapacitat tenen moltíssimes possibilitats d’aprendre. Cal potenciar el progrés de la persona amb discapacitat en el marc d’una educació inclusiva, el més important és trobar els recursos i els ajustos necessaris per a l’aprenentatge i per al seu desenvolupament ple. 

És aquest congrés una bona forma d’inclusió per a les persones amb discapacitat?

Diria que amb aquest congrés el que és pretén és donar visibilitat a les experiències que es desenvolupen des de les universitats en el camp de la inclusió, que hi ha de molt interessants però encara resta molt per fer i per treballar. Em consta que les universitats treballen per aconseguir la plena inclusió dels estudiants amb discapacitat. 

Finalment Conxita, quina és la teva relació amb la universitat i amb la discapacitat?

Sóc pedagoga i treballo a l’Oficina d’Accés a la Universitat del Consell Interuniversitari de Catalunya on portem els temes d’accés i admissió a la universitat i també formo part de la Comissió tècnica UNIDISCAT que té encomanada la coordinació de programes, accions i activitats transversals per al foment de la universitat inclusiva.

Autora: Mireia Guilera

banner_dental

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*