
ASPID va posar en marxa ahir a l’Escola de Balàfia de Lleida una nova edició del projecte Contacontes, que té l’objectiu d’afavorir la integració social i la participació activa en l’àmbit ciutadà dels seus usuaris mitjançant la narració de contes.
Aquesta primera sessió va a anar a a càrrec de 7 persones amb discapacitat usuàries del Centre d’Atenció Diürna Candi Vilafañe, i va consistir en explicar el conte inclusiu “4 cantonades de no res” a una vintena de nens i nenes de Primer de Primària, plantejant la narració com una eina d’intercanvi i de socialització entre els més petits que va més enllà d’entretenir. La iniciativa pretén estimular la imaginació i el treball en valors com a eina pedagògica educativa.
Aquesta edició del projecte Contacontes es desenvoluparà, en col·laboració estreta amb el Departament d’Educació, a 19 escoles de Lleida, de manera que en el decurs de l’any 2023 es preveu arribar a uns 450 infants de Primària.
Jasmina Almacellas, integradora social del Centre d’Atenció Diürna, considera que aquesta iniciativa és molt interessant perquè “comencem a inculcar als infants valors positius com són el respecte, la diversitat i la inclusió”.
Després de la narració del conte va tenir lloc una explicació posterior sobre el que són les barreres arquitectòniques i el problema que suposen per al col·lectiu de persones amb discapacitat, discapacitat, alhora que es mostra als petits amb exemples pràctics (fotografies) totes les “capacitats” que tenen aquestes persones, com són esquiar, anar en bicicleta, viatjar en autobús, banyar-se al mar, etc.
David Curcó, cap d’estudis de l’Escola de Balàfia-Pinyana, creu de la seva banda que aquestes sessions són importants per als nens i nenes perquè “poden familiaritzar-se amb una realitat diferent a la que coneixen” i comencen a conscienciar-se sobre la necessitat de respectar i facilitar la integració d’aquest col·lectiu.
El projecte es desenvolupa en dues fases. La primera, duta a terme al llarg del primer trimestre (de setembre a desembre), ha fet la recerca, la preparació i l’assaig del conte escollit. Els usuaris han decidit quins canvis calia fer a la història i, un cop elaborat el text, s’han elaborat el material i l’escenografia adients i s’han fet els assajos. En la segona fase, que es desenvolupa en el segon i tercer trimestre de l’any (de gener a juny), es van visites a les escoles (una acció cada setmana) per desenvolupar, en horari lectiu, l’activitat en qüestió.