Diumenge, 20 abril 2025
IniciACCESSIBILITAT UNIVERSALUna guia en ‘lectura fàcil’ explica com fer la Declaració de la...

Una guia en ‘lectura fàcil’ explica com fer la Declaració de la Renda a les persones amb dificultats de comprensió

El Centre Espanyol d'Accessibilitat Cognitiva (Ceacog) facilita la comprensió del procés de la Renda amb una guia senzilla per a persones amb dificultats cognitives

Una guia en ‘lectura fàcil’ explica com fer la Declaració de la Renda a les persones amb dificultats de comprensió
Guia de la declaració de la renda en lectura fàcil // Foto: Servimedia

El Centre Espanyol d’Accessibilitat Cognitiva (Ceacog), organisme públic integrat al Reial Patronat sobre Discapacitat del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, ha elaborat una guia en lectura fàcil sobre el procediment per realitzar la Declaració de la Renda, coincidint amb l’inici del termini de presentació. Aquesta publicació té com a objectiu facilitar la comprensió dels conceptes clau i els passos necessaris per completar i presentar l’esborrany a persones amb dificultats de comprensió, com ara persones amb discapacitat intel·lectual o del desenvolupament, gent gran o persones amb poc domini de l’idioma.

Blanca Tejero, codirectora del Ceacog, va manifestar a Servimedia la seva invitació a “consultar” aquesta guia i va encoratjar a tota la ciutadania a revisar-la, per si “troben a faltar alguna informació important o consideren que certs conceptes difícils haurien d’estar inclosos”. La guia aborda aspectes fonamentals com què implica “fer la declaració de la renda” i la seva finalitat, especifica qui està obligat a presentar-la i qui no, il·lustrant-ho amb “diferents exemples”, i explica les diverses maneres de realitzar-la, així com el procés per emplenar l’esborrany. A més, inclou un glossari amb definicions de termes tècnics “complicats” com unitat familiar, la distinció entre declaració individual i conjunta, deducció o dades fiscals i on consultar-les.

Tot i que el document es va publicar inicialment el 2023, Tejero va assenyalar que “l’any passat ho vam actualitzar amb nova informació”. En ambdues versions, un equip de validadors del Ceacog va certificar que la guia “és accessible des d’un punt de vista cognitiu”. Va subratllar que la legislació espanyola no només estableix els requisits per considerar un text en lectura fàcil, sinó que també exigeix la seva validació per un equip de tres persones amb dificultats de comprensió. “Els equips del Ceacog són més amplis”, va afirmar, “i els formen professionals amb diferents graus de discapacitat entrenats en aquesta tècnica”.

Segons Tejero, “l’administració pública està cada cop més conscienciada sobre la necessitat de ser més accessible” en les seves interaccions amb la ciutadania, recordant que l’accessibilitat cognitiva està emparada per la llei. “També estem treballant amb el Ministeri d’Inclusió per fer més fàcils els tràmits de l’Ingrés Mínim Vital (IMV)”, va anunciar.

Finalment, Tejero va animar la ciutadania a descarregar aquesta guia, qualificant-la de “molt útil”, i va fer una crida a la població a “comunicar-se amb nosaltres si troben a faltar alguna informació rellevant” en el document.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.