
Del 2 de desembre al 15 d’octubre, se celebrarà la novena edició del Festival Psicurt, un esdeveniment dedicat a la salut mental organitzada pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya juntament amb els ajuntaments de Tarragona i Reus. El festival, ja es consolida com un referent a l’àmbit audiovisual, presentarà enguany 25 curtmetratges seleccionats entre els 345 que es van rebre, un increment notable respecte a l’edició anterior. D’aquestes missions, 21 competiran a la categoria de ficció i 4 a la categoria de documental. A més, les pel·lícules optaran al premi del públic, dotat amb 500 euros, i que serà una decisió per votació popular entre els espectadors que visualitzaran les projeccions a l’Antiga Audiència de Tarragona i al Teatre Bartrina de Reus.
Els curtmetratges que es presenten tracten temes diversos relacionats amb la salut mental, amb el dolor, la llibertat de decisió, limpacte psicològic de les malalties físiques, les relacions personals i familiars, labús sexual infantil, la discriminació i els prejudicis.
El 10 d’octubre s’inaugura el festival a l’Antiga Audiència de Tarragona, amb la projecció de la pel·lícula ‘Chinas’, dirigida per Arantxa Echevarria. Aquesta obra aborda les dificultats de la migració xinesa a Espanya i els conflictes generacionals dels protagonistes. Després de la projecció, tindrà lloc un diàleg amb Xinyi Ye, l’actriu principal. La cloenda del festival serà el dia 13 d’octubre al Teatre Bartrina de Reus.
A més de les competicions oficials, el festival també inclou la categoria Educurt, destinada a estudiants d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius. L’objecte d’aquesta secció implica els joves en la creació d’obres que tracten temes socials relacionats amb la salut mental i l’equilibri emocional. Per a qualsevol, es presentarà un total de 10 curtmetratges en aquesta categoria.
En edicions anteriors, el festival ofereix activitats paral·leles, amb la projecció de la sèrie ‘La Messies’, dirigida per Javier Ambrossi i Javier Calvo, amb un discurs posterior amb l’actor Roger Casamajor. També es fan projeccions i debats dirigits a centres educatius de Reus i Tarragona, així com xerrades obertes al públic amb professionals de la cultura audiovisual i de la salut mental.
Per a més informació i programació completa, és possible consultar la pàgina web oficial del festival.
El Psicurt és un projecte que cerca acostar la salut mental a la ciutadania mitjançant el cinema, promoure la sensibilitat i la reflexió sobre la psicologia en els seus diversos àmbits (prevenció, promoció i intervenció). El festival també té com a objectiu fomentar la creació artística i convertir Tarragona i Reus en referents culturals.