La comunitat de persones sordes de Catalunya va presentar ahir una reclamació administrativa davant el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per protestar per la problemàtica amb la que es troben els nens sords en relació a l’aprenentatge de la llengua de signes i, en general, el seu desenvolupament lingüístic i cognitiu a Catalunya.
A Catalunya, la modalitat d’escolarització bilingüe intermodal es troba en llocs determinats i té un paper rellevant en centres d’educació especial específics per sords, però no en centres d’ensenyament ordinaris. A més, els projectes que ofereixen escolarització en la modalitat bilingüe es troben principalment a Barcelona, provocant un greu problema per les famílies que viuen fora de la ciutat.
Els problemes educatius dels alumnes sords continuen quan arriben a la ESO, a Batxillerat o Cicles Formatius, on no reben totes les hores amb intèrprets de llengua de signes a clase, fet que els situa en una situació de desigualtat respecte als seus companys oients.
Davant d’aquesta negativa realitat, que la comunitat de persones sordes ve denunciant històricament, l’Associació Volem Signar i Escoltar, la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) i l’Associació de Pares de Nens Sords de Catalunya (APANSCE), han formulat una sèrie de sol·licituds al Departament d’Ensenyament per revertir la situació. Són les següents:
– Que es proporcioni la Llengua de Signes més la llengua oral als nens sords des de l’inici de la seva educació.
– Que en aquells centres on el model d’escolarització no sigui bilingüe tots els alumnes sords tinguin intèrpret de signes durant totes les hores lectives.
– Que a les aules on hi hagi un nen sord, intervingui, a més del professor/tutor de classe un logopeda i un professor de suport qualificat i titulat en llengua de signes, i que aquest hagi rebut una formació específica, continuada i actualitzada en l’àmbit de l’atenció bilingüe.
– Que s’estableixin almenys tres centres amb el model d’escolarització bilingüe per província, situats de forma geogràficament equidistant perquè cobreixi totes les poblacions catalanes.
– Mentre s’implanten aquests centres es mantingui a tots els alumnes l’intèrpret corresponent i la totalitat de les hores lectives en el centre d’ensenyament que li correspongui.
– Que els CREDA (Centres Recursos Educatius per a Deficients Auditius) i els centres educatius facilitin més informació en el procés d’acollida i orientació als pares sobre la Llengua de Signes, els beneficis de la mateixa per al desenvolupament dels nens i l’existència de projectes educatius de modalitat bilingüe.