La Plataforma Estatal de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica (Predif) va denunciar aquest dimecres la falta de taxis adaptats i va instar els ajuntaments a resoldre “l’incompliment d’aquesta normativa”, que tant perjudica les persones amb discapacitat al seu dia a dia.
Les últimes setmanes, diverses persones usuàries d’aquest servei públic han contactat amb l’entitat per mostrar la seva indignació per aquesta circumstància, que “gairebé s’ha convertit en la tònica general al seu dia a dia”, va recalcar Predif.
En el cas de la ciutat de Madrid, denuncien que “cada vegada és més difícil trobar un taxi adaptat, tot i sol·licitar-ho a l’emissora”, va apuntar.
Els usuaris exposen a més que “a certes hores són serveis concertats i estan tots ocupats i que els caps de setmana ia la nit, resulta “també molt complicat localitzar un eurotaxi”. “Pel centre és pràcticament impossible poder-ne trobar un, ni tan ni tan sols a les aplicacions que gestionen aquestes sol·licituds”.
A causa d’aquesta situació, les persones amb discapacitat senten vulnerada la seva igualtat d’oportunitats a l’hora d’utilitzar aquest mitjà de transport, del qual sí que en poden fer un ús habitual la resta de la ciutadania. Per això, Predif va instar els ajuntaments a que resolguin amb urgència el problema i s’impliquin amb el compliment de la normativa vigent.
Mínim de llicències
El Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació per a l’accés i la utilització dels modes de transport per a persones amb discapacitat, fixa a l’article 8 que els ajuntaments promouran que almenys un 5% o fracció de les llicències de taxi corresponguin a vehicles adaptats. Ha indicat que això significa que a Espanya haurien d’existir com a mínim 3.499 taxis adaptats (la flota actual és 69.972). A Madrid, hi hauria d’haver 786 eurotaxis disponibles, ja que hi ha 15.723 llicències de taxi.
Tot i això, la capital només disposa d’uns 300 vehicles adaptats, un 1,9% del total de la flota, ha afegit Predif. Segons dades de Fundació ONCE i el Cermi, la proximitat de l’horitzó temporal fixat per la norma és preocupant, ja que al 60 % dels municipis la proporció de taxis adaptats es troba encara per sota del 3,5 %. En el cas de la Comunitat de Madrid és del 2,8% ia Catalunya, del 3,1%. Només Extremadura (8,7%), Múrcia (8,4%), Navarra (7,3%) i Melilla (6,7%) compleixen amb la normativa.
Secció patrocinada per