Plena Inclusión reivindica el paper dels germans com a pilars en el projecte de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual

En el marc del Dia dels Germans, l'entitat posa en relleu la figura d'aquests familiars com a garantis de l'autonomia i el suport emocional, especialment davant l'absència dels progenitors

Plena Inclusión reivindica el paper dels germans com a pilars en el projecte de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual
Elena i els seus tres germans passejant junts pels carrers de Valladolid // Foto: Plena Inclusión

L’organització Plena Inclusión Espanya ha aprofitat la commemoració del Dia dels Germans, aquest 10 d’abril, per visibilitzar la contribució essencial que aquests familiars aporten en la cura i l’acompanyament de les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. Mitjançant la campanya #AtenciónALasFamilias, la confederació reclama un major reconeixement social i un increment dels suports institucionals per a uns familiars que, sovint de manera natural, esdevenen els principals referents quan els pares falten.

La presidenta de Plena Inclusión Espanya, Carmen Laucirica, destaca que la preocupació dels progenitors sobre el futur dels seus fills disminueix quan hi ha germans implicats: «Són també els seus companys de vida i, en general, de forma natural, són garantis que rebin els suports que necessiten per tenir una vida pròpia». Aquesta realitat ha quedat recollida en l’informe «La veu dels germans i germanes», elaborat per la Xarxa de Suport a Famílies, on es reflexiona sobre el relleu generacional i els reptes de les entitats per connectar amb els familiars més joves.

Un exemple de vida independent a Valladolid

El cas de la Elena Mellado Ferrer, resident a Valladolid, il·lustra aquesta trajectòria de compromís. Germana d’en Miguel, en David i la María, tots tres amb discapacitat intel·lectual, la Elena ha exercit de companya inseparable i, rere la defunció dels seus pares, de gestora dels suports necessaris perquè els seus germans gaudeixin d’una vida autònoma. «El paper dels pares és cuidar dels seus fills. I en el cas dels germans jo sempre he dit el mateix: jo tinc la meva vida i els meus germans tenen la seva. El que ens queda és poder caminar junts i estar units», explica la Elena.

- PUBLICITAT -

Davant la dificultat d’assumir econòmicament els suports requerits a la llar familiar, la mediació de la Federació Plena Inclusión Castella i Lleó, a través de la Fundació Persones, va ser clau. Actualment, en Miguel i en David resideixen en un pis tutelat, mentre que la María ha assolit una fita important en la seva autonomia: viu en un pis compartit i treballa com a empleada pública en una subdelegació del Ministeri de Defensa a Valladolid després d’haver superat unes oposicions.

El vincle emocional i els recursos limitats

Més enllà de l’estabilitat laboral o d’habitatge, la família Mellado Ferrer posa èmfasi en el valor del temps compartit i el suport mutu en les tasques quotidianes. La María, la germana menor, reconeix la importància de la seva germana gran: «La meva germana m’ajuda, per exemple, a l’hora d’administrar-me amb els meus diners o de comprar-me la roba. L’estimo molt i estic orgullosa de tenir una germana així de bona».

Tot i les històries d’èxit, la Elena llança una reflexió sobre la fragilitat del sistema quan no existeix aquesta xarxa familiar directa: «Moltes vegades els recursos són els que limiten els projectes de vida. Avui hi és la seva germana aquí, però hi haurà persones que no tinguin la seva germana. Què succeeix en aquests casos?». Amb aquesta pregunta, Plena Inclusión clou la seva reivindicació, instant les administracions a no deixar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat exclusivament en mans de la voluntat familiar.

Secció patrocinada per
Logo_DINCAT-INTEGRAT
- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES