Dissabte, 15 febrer 2025
IniciENTREVISTESMercè Sumarroca: "Tenim una experiència on, mitjançant el tacte, es pot entendre...

Mercè Sumarroca: “Tenim una experiència on, mitjançant el tacte, es pot entendre l’elaboració del vi. És com un celler a tamany ‘humà'”

Mercè Sumarroca celler inclusiu
Mercè Sumarroca // Foto: Mireia Guilera

L’estiu del l’any passat vaig poder fer realitat un dels meus somnis. De ben menuda que volia pujar a un Mehari. Va ser un dels millors regals que van fer-me pel meu aniversari. El passeig per les vinyes un regal inoblidable. Gràcies a això vaig poder conèixer les múltiples experiències que ofereix el celler Sumarroca i vaig pensar que això ho havia d’explicar per a que la gent ho coneixès. Els hi vaig proposar fer un reportatge i van acceptar encantats. Això es el que ens ha dit Mercè Sumarroca, sommelier i responsable de turisme del vi a les Bodegues Sumarroca.

Amor per la vinya seria un bon eslògan per a un anunci de Sumarroca? Per què?

I tan!!! que sí. Nosaltres bàsicament  som viticultors. Els fundadors, en Carles Sumarroca i la Núria Claverol ja cultivaven la vinya de ven joves a la DO Costers del Segre (Pallars Jussà).  Quan varen visitar el Penedès sobre els anys 80 es van enamorar del territori. Als seus 90 anys (que porten molt bé) encara viuen a la masia al costat del celler i la vinya. La nostra filosofia com a viticultors es la viticultura ecològica, el respecte a la vinya i a la natura en general.

Quins avantatges i quins inconvenients té ser una empresa innovadora? 

La innovació sempre és important en tots els sectors per millorar processos, productes…. A nivell de viticultura és imprescindible, sobretot tenint en compte el canvi climàtic. Ara justament estem participant amb un estudi sobre la sequera (portem 4 anys de sequera a l’agricultura). És un projecte de INNOVI  (clúster vitivinícola català). Inconvenients? les inversions que suposen les innovacions.

Com a dona creus que hi ha paritat de gènere entre  homes i dones al sector del vi i el cava? 

Fa alguns anys era diferent, l’agricultura era més cosa d’homes. Actualment cada vegada més trobem viticultores, enòlogues…. Les dones sempre han tingut un paper molt important en el món de la viticultura i del vi, especialment durant la guerra civil. Quan els homes marxaven a la guerra elles varen encarregar-se de molts Cellers. Al nostre celler tenim paritat des de fa molt de temps perquè estem convençuts de que ha de ser així.

Mercè Sumarroca: "Tenim una experiència on, mitjançant el tacte, es pot entendre l'elaboració del vi. És, com un celler a tamany "humà".
Imatge el celler Sumarroca // Foto: Mireia Guilera

Què creus que caldria fer per equilibrar la balança?

L’educació és bàsica en aquest sentit (i es clar en molts d’altres!!!). No serveix de res imposar una cosa. La gent l’ha d’entendre i creure-hi. I això només es fa mitjançant l’educació. Això també ho tenim molt clar al celler. Fem diferents cursos de formació als  treballadors.

Sumarroca és una empresa multidisciplinar ja que oferiu tot tipus d’experiències però crec que  voleu arribar a tot tipus de públic. També a les persones invidents?

Per suposat!!!! Tothom hauria de poder visitar cellers i entendre com es fa el vi i el cava. Tenim una experiència on, mitjançant el tacte, es pot entendre l’elaboració del vi. És, com un celler a tamany “humà”.

Com va anar la primera experiència d’un  grup de persones cegues va que visitar les vostres instal·lacions?  Com ho vas viure tu?

Uyyyy. Estava molt nerviosa. El que hem va costar més va ser parlar de manera descriptiva. estem acostumats a parlar tipus “allà hi ha…”, “aquí veuràs..” I és clar AQUI i ALLÀ no serveix per persones amb poca o nul·la visió.

Però la recompensa va ser quan molts ens deien que “era la primera vegada que havien pogut veure un celler”. Notar la seva felicitat… va ser enorme!!! 

Mercè Sumarroca experiència inclusiva en un celler
Jo fent realitat el meu somni de pujar a un Mehari // Foto: Mireia Guilera

Us vau assessorar?

Es clar varem necessitar formació. Els primers varen ser els de la ONCE. Ells varen venir al celler per asesorar-nos. Això va ser ja fa anys, sobre el 2019. Després ens han visitat agències com VIVE4all i WHEEl the World. 

També hem fet totes les formacions a que hem pogut assistir sobre adaptabilitat (física, sordesa o visió) que organitzen entitats públiques com Turisme de Barcelona o Turisme de Catalunya. Ens ho prenem molt en serio.

Què li manca a Sumarroca per a ser una empresa 100% integradora? 

La discapacitat auditiva. Ens hem format, pero ens falta posar-ho en marxa.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Mireia Guilera
Mireia Guilera
De sempre m’ha apassionat el periodisme. Fa un parell d’anys vaig presentar-me a la prova de majors de 25 anys de la Universitat per a obtenir la titulació de periodisme. No vaig aprovar l’examen d'accés però això no va ser un impediment per a fer realitat el meu somni ... Des del novembre de 2019 col·laboro amb el Diari de la DisCapacitat. La veritat és que he aprés molt i espero seguir aprenent d’aquesta professió. Actualment també presento el programa 'Asteriode B612' a Ràdio Caldes. Escolta'l en el següent enllaç https://www.radiocaldes.cat/programs/asteroide-b612-dilluns-12h-quinzenal/radiocaldes_podcast_15584?ref=wa

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES