Divendres, 2 desembre 2022
Divendres, 2 desembre 2022
IniciEducació InclusivaLes famílies d’alumnes amb autisme demanen que la figura de l’assistent personal...

Les famílies d’alumnes amb autisme demanen que la figura de l’assistent personal pugui entrar als centres educatius

Des de la Federació Catalana d’Autisme es queixen de problemes en els processos d’inscripció i en l’assignació d’auxiliars de suport en l'inici del curs escolar

assistent personal alumnes amb autisme
La figura de l’assistent personal podria ajudar molt a l’alumnat amb TEA // Foto: Ksenia Chernaya/Pexels

Problemes en els processos d’inscripció i en l’assignació d’auxiliars de suport -o vetlladors/es- des que va començar el curs escolar, han portat la Federació Catalana d’Autisme, que representa a 12.000 famílies del col·lectiu autista de tot Catalunya, ha queixar-se que aquesta falta  d’inclusivitat del sistema educatiu provoca una desprotecció i l’abandonament de l’alumnat amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista) a les escoles i instituts.

anunci guies d'arrel

A Catalunya, 1 de cada 81 persones té autisme i les dades indiquen un augment considerable dels casos diagnosticats en els últims anys. Tot i l’elevat nombre de persones amb TEA a la societat, la federació assegura que existeix una manca de suport i d’adaptació a les necessitats específiques del col·lectiu estructural, que afecta en tots els àmbits socials. També en l’educatiu, malgrat comptar amb un decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu des de l’any 2017. Respecte a l’entorn educatiu cal remarcar que segons les últimes dades presentades per la Confederación Autismo España, l’alumnat no universitari amb autisme a Espanya ha incrementat un 216% entre els cursos 2011-2012 i 2019-2020.

Un dels principals problemes amb els quals es troben les famílies, segons apunta al Federació Catalana d’Autisme, té relació amb l’assignació d’hores de vetlladors/es. La figura d’aquest professional en els centres educatius és indispensable per a l’alumnat amb TEA, ja que molts i moltes estudiants requereixen una persona que els acompanyi cada dia i els doni suport durant la jornada escolar. 

Banner 300x250px EnBucle3

Actualment, les famílies que conformen les entitats d’aquest col·lectiu lamenten que se’ls hi ha negat l’atorgament de vetllador/a quan l’han demanat o se’ls hi ha concedit hores per aquest servei que són insuficients per satisfer les necessitats reals. A aquesta situació alarmant que s’ha accentuat en els últims anys, se suma una manca d’informació i de comunicació per part del Departament d’Educació pel que fa als processos d’inscripció, processos de presentació de queixes, calendarització i resposta.

Les entitats han traslladat a la Federació Catalana d’Autisme que com a mínim, el 25% de les famílies que formen part de cada organització està tenint problemes amb educació. Des de la Federació Catalana d’Autisme s’han reunit reunit amb el Departament d’Educació per traslladar-li el malestar del col·lectiu i intentar generar espais de col·laboració entre l’administració pública i les entitats del tercer sector. 

Arran d’aquesta trobada amb Educació es posaran en marxa iniciatives com la formació i sensibilització en autisme i s’intentarà activar un programa d’intercanvi d’informació de casos particulars que agilitzi els tràmits i redueixi l’angoixa de les famílies. A més, des del Departament es comença a reconèixer la necessitat de considerar l’autisme com un tema específic a abordar de manera individual.

Ahir es va presentar la Taula de Participació per l’escola Inclusiva, un procés participatiu que durarà 3 mesos i que, teòricament, definirà les bases per desplegar el model d’escola inclusiva. 

Tot i la bona predisposició d’Educació per encarar el futur, les entitats consideren que cal donar solucions als problemes del present. Pel que fa al servei de vetlladors/es, un dels temes més urgents, des del Departament se’ls ha comunicat que no hi ha una solució viable en aquest moment, ja que s’estan plantejant la idoneïtat del sistema de distribució de vetlladors/es. Són conscients, però, que hi ha una necessitat real en millorar l’atenció a les escoles.

Des de la Federació Catalana d’Autisme continuen reivindicant l’alternativa de l’assistència personal per tal de pal·liar situacions de discriminació i vulneració de drets com aquestes, i aposten per la col·laboració interdepartamental. Tot i que el servei d’assistència personal depèn del Departament de Drets socials, tenir el suport necessari que garanteixi una vida de qualitat és un dret bàsic per a qualsevol persona, i una gran part de la vida de l’infant es desenvolupa en els centres educatius.

Segons la normativa actual, totes les persones amb diferents graus de dependència tenen dret a l’assistència personal des de la infància fins a l’adultesa. Aquest servei es va crear per acompanyar activitats formatives laborals per promocionar la vida independent i, evidentment, l’activitat formativa en el cas d’un/a nen/a o adolescent té lloc a l’escola i a l’institut. 

Les entitats són conscients que des del punt de vista de professorat hi ha molta predisposició per poder donar als i les alumnes amb autisme l’atenció que es mereixen però, troben a faltar un protocol de formació i acompanyament al professorat, que hauria d’estar inclòs dins la cartera de serveis socials. Hi ha molt pocs assistents personals per a persones amb autisme, i encara menys que puguin treballar a les escoles i instituts.

Per això, des de la Federació Catalana d’Autisme demanen que la figura de l’assistent personal pugui entrar als centres educatius. Neus Payerol, Presidenta de la Federació Catalana d’Autisme, explica que “és important expressar el cansament de les famílies, que conviuen cada dia amb l’autisme, la qual cosa no és gens fàcil. Quan es dirigeixen al Departament d’Educació o de Drets Socials, se’ls hi exigeix estar informades de tot a l’hora de presentar reclamacions o queixes. Això no pot ser, ja que crea un esgotament crònic i un malestar molt gran per a les famílies, al mateix temps que representa una vulneració de drets flagrant que nosaltres volem denunciar.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat-spot_img

ÚLTIMES NOTÍCIES

CatalàEspañol
Skip to content