
El col·lectiu d’intèrprets del Servei d’Interpretació de Llengua de Signes d’àmbit educatiu ha convocat una vaga indefinida que començarà el proper dilluns 27 de gener que afectarà tot l’alumnat sord signant de la postobligatòria a Catalunya. Això suposarà que molts estudiants assistiran a classe sense l’acompanyament del recurs educatiu que facilita la comunicació dins l’aula amb professorat i companys oïdors. Els intèrprets han decidit “abaixar les mans” com a mesura de protesta per la precarietat laboral i la manca de reconeixement de la seva funció.
REIVINDICACIONS PRINCIPALS
Entre els punts més destacats de les seves demandes hi ha:
- Posar fi a l’externalització del servei i integrar-lo al Departament d’Educació. Consideren que el servei hauria de ser gestionat directament per l’administració pública per garantir-ne l’estabilitat i la qualitat.
- Millorar les condicions laborals. El col·lectiu reclama un salari digne, la retribució dels descansos i les hores de preparació, així com una remuneració justa per les substitucions. També demanen que el lloc de treball sigui equivalent a la titulació requerida i posar fi a la contractació fixa discontínua, que provoca una inestabilitat constant.
- Assegurar un servei educatiu de qualitat per a l’alumnat amb sordesa. Consideren imprescindible que els estudiants tinguin accés a un suport adequat per a garantir la seva plena integració i aprenentatge.
- Dignificar la professió. “No som lleure, som un recurs educatiu imprescindible per a la comunitat de persones sordes”, subratllen.
CONSEQÜÈNCIES PER A L’ALUMNAT SORD
L’absència d’aquest servei tindrà un impacte directe en la capacitat de l’alumnat sord per seguir el ritme de les classes, interaccionar amb el professorat i els companys i accedir als continguts educatius. Els intèrprets adverteixen que aquesta situació vulnera els drets educatius d’un col·lectiu ja de per si en risc d’exclusió.
Amb aquesta convocatòria, el col·lectiu vol enviar un missatge clar al Departament d’Educació: posar fi a anys de precarietat i reconèixer la seva feina com un element clau en el sistema educatiu inclusiu, ja que no es tracta només d’una qüestió laboral, sinó una aposta pel futur de l’alumnat sord.