Hisenda permet demanar la devolució de l’impost de matriculació amb efecte retroactiu a les persones amb discapacitat

El Tribunal Econòmic-Administratiu Central fixa que es pot sol·licitar l'exempció si el grau de discapacitat té efectes retroactius anteriors a la compra

Hisenda permet demanar la devolució de l'impost de matriculació amb efecte retroactiu a les persones amb discapacitat
Vehicle adaptat per a una persona amb mobilitat reduïda // Foto: 123RF

El Tribunal Econòmic-Administratiu Central (TEAC), òrgan depenent del Ministeri d’Henda, ha establert en una resolució d’unificació de criteri que els contribuents poden sol·licitar la devolució de l’Impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport (IEDMT) si obtenen un certificat de discapacitat amb efectes retroactius anteriors a la matriculació del vehicle, fins i tot quan no haguessin demanat l’exempció de manera prèvia.

La decisió s’ha produït arran de la desestimació d’un recurs extraordinari d’alçada presentat per la directora del Departament de Gestió de l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT). Amb aquesta resolució, recollida per Servimedia, l’organisme fixa una nova doctrina sobre l’exempció d’aquesta taxa per a persones amb discapacitat.

Devolució dels ingressos indeguts amb efecte retroactiu

El nou criteri determina que «és possible aplicar l’exempció prevista en l’article 66.1 d) de la Llei 38/1992 d’Impostos Especials a la primera matriculació d’un vehicle per a ús exclusiu de persones amb discapacitat en casos en què, ja efectuada la matriculació i autoliquidat l’impost, s’aporta el certificat de minusvalidesa o discapacitat, amb data posterior a la matriculació però amb efecte des d’una data anterior». D’aquesta manera, la ciutadania afectada tindrà el dret de «sol·licitar la corresponent devolució d’ingressos indeguts».

Aquest pronunciament suposa canviar la línia mantinguda pel mateix TEAC des de l’any 2001 per alinear-se amb la jurisprudència recent del Tribunal Suprem. L’òrgan fical argumenta que l’incompliment d’un tràmit formal, com la sol·licitud prèvia del benefici fiscal, no pot comportar la pèrdua automàtica de l’exempció si es demostra que es compleixen les condicions de fons. Prioritzar la burocràcia per sobre del compliment real aniria en contra de la finalitat de la norma, que és afavorir la mobilitat de les persones amb discapacitat.

A més, el tribunal destaca la importància de donar coherència al marc tributari, ja que aquest criteri per al IEDMT és anàleg al que el TEAC ja aplica en l’Impost sobre el Valor Afegit (IVA) per aplicar el tipus reduït en l’adquisició de vehicles per a persones amb mobilitat reduïda. En ambdós supòsits es permet la reclamació posterior si el reconeixement legal de la discapacitat té efectes retroactius previs a la compra.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES