El col·lectiu professional d’intèrprets de llengua de signes catalana (ILSC) que treballa dins de les aules atenent l’alumnat amb discapacitat auditiva, al costat de la Federació de persones sordes de Catalunya (FESOCA), l’associació “Volem Signar i Escoltar” i la CGT, ha denunciat una sèrie d’irregularitats en el servei d’interpretació en l’àmbit educatiu.
Concretament denuncien que el Departament d’Educació fomenta l’intrusisme laboral, ja que la licitació pública permet contractar perfils professionals amb titulacions diferents com per exemple mediadors comunicatius (MECO), el perfil dels quals realitza funcions diferents a la interpretació de llengua de signes.
El col·lectiu d’intèrprets de llengua de signes és l’únic recurs que ofereix atenció educativa a l’alumnat amb discapacitat auditiva en estudis postobligatoris dins de les aules. Encara així no se’ls reconeix com a part del CREDA (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius) ni com a personal PAE (Personal d’Atenció Educativa).
Actualment el col·lectiu d’intèrprets es regeix pel conveni del sector de l’oci educatiu i sociocultural de Catalunya. Per tant, és un conveni no concorde a les funcions del perfil professional contractat i amb condicions laborals i econòmiques inferiors a les correspostes.
Per aquest col·lectiu la situació actual suposa que no es respectin ni compleixen la Llei 17/2012 de la llengua de signes catalana, el Decret d’inclusió 150/2017 i l’article 24 de la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat de les Nacions Unides. Tota aquesta vulneració normativa, afirmen, pot afectar negativament en els estudis de l’alumnat amb sordesa.