Avui s’ha celebrat una sessió de treball a l’Espai Gaudí de l’estació de Sagrada Família (L2 i L5) amb un objectiu crucial: homologar l’accessibilitat cognitiva d’una sèrie de pictogrames utilitzats al transport ferroviari. L’esdeveniment ha reunit a una quarantena d’assistents, representants de diversos grups poblacionals, per avaluar la comprensibilitat d’aquests pictogrames.
L’accessibilitat cognitiva és un concepte vital que garanteix que tots els elements comunicatius, com ara textos, cartells, tecnologia i pictogrames, siguin fàcils d’entendre per a totes les persones. Aquesta accessibilitat és fonamental per a crear un món més inclusiu i accessible per a tothom, independentment de les seves capacitats cognitives.
La sessió de treball ha permès avaluar la comprensibilitat d’una sèrie de pictogrames utilitzats al transport ferroviari per part d’un grup divers de persones, incloses persones grans, persones amb discapacitat intel·lectual i persones amb dany cerebral adquirit. L’objectiu principal és garantir que els pictogrames dissenyats siguin fàcilment compresos i percebuts per tota la població.
Un treball col·laboratiu per a la inclusió
Aquesta iniciativa ha estat impulsada per l’Associació de Transports Públics Urbans i Metropolitans de l’estat espanyol (ATUC) amb l’objectiu d’estandarditzar els pictogrames al transport públic ferroviari. S’ha constituït un grup de treball dins de la comissió d’accessibilitat universal de modes ferroviaris, coordinat pel servei d’Accessibilitat Universal i Senyalització Corporativa de Transport Metropolitans de Barcelona (TMB), amb la voluntat d’aplicar-lo també al transport per autobús.
El grup de treball, liderat per TMB, està format per representants de diversos operadors ferroviaris, com ara Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Metro Bilbao, Metro de Madrid, Metro de Sevilla, Metro Ligero Oeste, Metro Málaga, Metro Tenerife i Renfe. A més, ha comptat amb el suport del Centre de Referència Estatal d’Autonomia Personal i Ajudes Tècniques (CEAPAT) i el col·lectiu universitari UNEIX.
Un pas important cap a un transport públic més accessible
La jornada d’avui representa un pas important cap a un transport públic més accessible i inclusiu per a totes les persones. Avaluar la comprensibilitat dels pictogrames és fonamental per a garantir que siguin una eina útil per a la navegació i l’orientació dins del sistema de transport públic, independentment de les capacitats cognitives dels usuaris.
La participació de membres de diverses institucions i entitats inclusives, com ara el Consell Assessor de la Gent Gran, Femarec, Dincat, Ecom i Cocemfe, ha estat clau per a garantir la representativitat i la diversitat dels perfils dels avaluadors. Aquesta participació ha permès obtenir una visió completa de les necessitats i les perspectives dels usuaris del transport públic en relació amb l’accessibilitat cognitiva dels pictogrames.
Aquesta iniciativa s’emmarca dins del compromís d’ATUC i TMB per a crear un transport públic més accessible i inclusiu per a totes les persones. La implementació dels pictogrames avalats avui contribuirà a facilitar la comprensió i l’ús del transport públic per part de tot tipus d’usuaris, reforçant així el seu dret a la mobilitat i la participació social.