Fátima Avilés: “LECXIT té per objectiu l’èxit educatiu dels infants a través de la millora de la comprensió lectora”

Entrevista a la pedagoga i actual dinamitzadora del programa

fátima aviles lecxit comprensio lectora infants
Imatge de la campanya televisiva del programa // Foto: LECXIT

En aquesta entrevista hem parlat amb Fátima Avilés, pedagoga i actualment dinamitzadora del programa LECXIT, que té per objectiu incrementar l’èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. 

Com va néixer el programa LECXIT?

El projecte es va iniciar el curs 2011-2012 a partir d’una experiència pilot de tres anys i amb el suport i impuls de la Fundació Jaume Bofill, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i la Fundació “la Caixa”. Des de llavors, i fruit dels resultats assolits pel que fa a la motivació dels infants vers la lectura i la seva millora de la comprensió lectora, la Fundació Bofill ha continuat implementant el projecte. Actualment, es porta a terme en més de 250 punts LECXIT d’arreu de Catalunya on es troben setmanalment més de 1.900 parelles lectores per compartir el gust per la lectura.

La clau de LECXIT està a treballar de forma lúdica i amena gràcies al voluntariat i a la implicació de l’entorn dels nens i nenes que participen en el programa. 

Banner Col·lectiu Ronda 300x600
Com es trien els llibres?

Cada punt LECXIT selecciona els llibres a partir del material que té al seu abast com són les biblioteques municipals, escolars o d’aula, depenent d’on es porti a terme el projecte. En el cas que el punt LECXIT sigui a una escola, poden treballar col·laborativament amb les biblioteques municipals que elaboren lots de llibres per als punts LECXIT escollint i seleccionant lectures depenent de les edats i els interessos dels infants.

Els infants són els protagonistes de la nostra acció, pel que poden escollir quin és el llibre o lectura que volen treballar a cada sessió. L’objectiu del LECXIT és que els nens i les nenes descobreixin els seus interessos i gustos vers la lectura i, a partir d’aquí, obrir la porta a la imaginació per buscar, triar o comentar materials que serveixin per gaudir de la lectura.

BANER_300X250

A més, les persones voluntàries que participen en el programa LECXIT reben una sessió de formació inicial en la qual s’ofereixen continguts essencials per a la seva intervenció educativa. Aquesta sessió té una part en què s’explica en què consisteix el projecte i quin és el rol de mentors i mentores que han de desenvolupar per acompanyar a un infant, i una part més pràctica on es treballen estratègies i eines per treballar la lectura amb els infants. 

El projecte té algun límit d’edat?

El programa LECXIT està dirigit als infants de 4t, 5è i 6è de primària, perquè es considera que tenen la mecànica assolida i treballem la millora de la comprensió lectora. Les tutores fan una selecció i proposta dels infants que consideren que poden participar en tant que coneixen les seves necessitats i el nivell de comprensió lectora, parlen amb les famílies i amb el mateix infant per saber si està interessat a participar. Una premissa és que els nens i nenes que venen al LECXIT ha de ser perquè tenen ganes, és una extraescolar més que s’ofereix que els proposa gaudir al voltant de la lectura. 

Creieu que aquesta és una bona iniciativa per a les persones amb discapacitat?

El programa LECXIT està obert per a tots els nens i nenes a partir de l’avaluació i selecció realitzada prèviament per les tutores dels participants. En aquesta selecció, no hi ha cap criteri que desestimi la possibilitat de poder participar persones amb discapacitat. L’únic requeriment és que l’infant tingui assolida la mecànica lectora i tingui capacitat d’establir un vincle i comunicació fluida amb la persona voluntària que l’acompanyarà en el procés de millora de la comprensió lectora.  

De la mateixa manera, el LECXIT està obert a totes les persones voluntàries que estiguin motivades per compartir una hora a la setmana amb un infant al voltant de la lectura.  

Els vostres llibres són de lectura fàcil?

No estan en lectura fàcil. Els llibres que s’ofereixen tenen una gran diversitat de formats i gèneres literaris. L’objectiu és que responguin als textos que després es trobaran a dins de l’aula en els enunciats d’un problema de matemàtiques o una lliçó de ciències naturals. També depèn de cada infant, el llibre que l’escullen en funció de les seves necessitats i interessos.

Mireia Guilera

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*