Dimarts, 26 gener 2021
Inici Destacades El Síndic investiga l’actuació de l’Administració en la gestió de la pandèmia...

El Síndic investiga l’actuació de l’Administració en la gestió de la pandèmia a les residències de gent gran

síndic gestió pandèmia residències gent gran
En els darrers dies han augmentat els decesos als centres residencials // Foto: Síndic de Greuges

Davant la proliferació de morts en centres residencials, el Síndic de Greuges de Catalunya està investigant si s’han seguit les mesures oportunes  per prevenir i controlar la pandèmia del coronavirus, tant entre els residents com entre el personal, d’acord amb les instruccions sanitàries i la prevenció de riscos laborals. 

Des del passat 25 de març la institució ha rebut 35 sol·licituds d’intervenció del Síndic, 21 formulades en forma de queixes i 14, en forma de consulta. A través d’aquestes queixes i consultes, s’ha pogut detectar que hi ha hagut una manca de previsió i d’informació, i que s’han anat adoptant mesures organitzatives i de recursos humans i instruccions tant per a residències com per a centres de dia, però a partir de mitjan març. El principal motiu de les consultes i les queixes rebudes, a banda de la manca d’informació, és no saber en quina situació es troba el familiar o si la residència disposa de suficient personal i mesures de protecció, així com la sorpresa i preocupació de familiars de persones residents en centres residencials per a la gent gran davant la possibilitat que laboratoris privats facin el test als residents assumint-ne el cost els mateixos residents o les seves famílies.

El Síndic considera que sector dels serveis socials, i en particular la xarxa d’atenció a la dependència-gent gran, pateix, de forma estructural, mancances i problemes que han convertit aquesta crisi en una complexitat afegida per a aquests recursos. Per aquest motiu ha fet una sèrie de recomanacions les autoritats responsables en aquest sentit:

ARC Soluciones publi
  • Les dades sobre l’impacte del coronavirus han de ser clares, actualitzades i transparents. El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha de tenir els mecanismes necessaris per aconseguir i publicar la informació de la pandèmia als centres residencials, tant per fer-la pública com per prendre les mesures que es considerin necessàries per a la gestió de la crisi. 
  • Cal prendre les mesures necessàries per mantenir els familiars de les persones residents puntualment informats sobre la pandèmia. També considera imprescindible ser coneixedor del nombre de residents que han tornat als respectius domicilis, concretant si se’ls ha fet el PCR.
  • Cal prioritzar el material d’autoprotecció per al personal i els usuaris dels centres residencials
  • Establir el seguiment sanitari per part de l’atenció primària i la corresponent derivació a recursos hospitalaris en cas que es consideri necessari. 
  • Cal articular mecanismes de comunicació per via telemàtica o telefònica dels familiars amb els residents per poder garantir el vincle familiar. Caldria preveure un protocol de comunicació i ajuda als familiars en cas de mort i un acompanyament.

Oferta Any Nou!!! Subscriu-te a la nostra Newsletter

AMB UN 25% DE descompte fins el 31 de gener

Aprofita aquesta oportunitat per rebre cada dia al teu correu tota l'actualitat sobre el món de la discapacitat a Catalunya. PER NOMÉS 11,99 € L'ANY.

Redacció/Fonts
Redacció/Fonts
diari de la Discapacitat / El digital de la diversitat funcional a Catalunya

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat-

ÚLTIMES NOTÍCIES