23.5 C
Barcelona
Dijous, 28maig 2020

ANCEE: “Els alumnes amb necessitats especials i les seves famílies s’estan adaptant al nou context pel Covid-19”

Has de llegir...

Un informe del CERMI recull la vulneració dels drets humans de les persones amb discapacitat a Catalunya

L'informe fa referència a la segona activitat de la Guàrdia Urbana // Foto: Ajuntament de Barcelona El Comitè...

Més facilitats de les persones amb discapacitat per accedir als ajuts per pagar el lloguer

La COVID-19 està afectant també al pagament dels lloguers d'habitatges // Foto: Wikimedia Commons La Generalitat de Catalunya...

COCARMI preocupat perquè es pugui retallar la dotació d’atenció a persones amb discapacitat

Una persona amb discapacitat pujant a un taxi adaptat // Foto: Arxiu El president del Comitè Català de...

El Govern destina més de 9M€ a projectes d’inserció laboral de persones amb discapacitat

Les persones amb discapacitat són un col·lectiu de difícil inserció laboral // Foto: UAB.cat El Departament de Treball,...
alumnes necessitats especials context covid-19
L’educació inclusiva s’està adaptant al nou context // Foto: Plataforma per una Escola Inclusiva

A través d’aquesta entrevista a la Asociación Nacional de Centros de Educación Especial (ANCEE), veiem com estan afrontant les escoles d’educació especial la crisi del Covid-19, quina està sent la resposta de les famílies i els seus fills. 

Després de la suspensió de l’atenció directa als alumnes, Com mantenen relació amb les famílies? Com està resultant?

Des del principi ens vam posar a disposició de les famílies. La relació amb els pares ha estat molt bona i fluïda des del primer moment. Hem contactat amb ells de diferents formes: per telèfon, correu electrònic WhatsApp, enllaç Drive, i altres plataformes com Hangouts, Classroom… A través d’aquests mitjans, es proporcionen als alumnes activitats, rutines, exercicis individuals de logopèdia, fisioteràpia, contes adaptats amb pictogrames per als més petits, activitats esportives, de relaxació, lúdiques. De vegades, aquestes activitats són compartides en grup i els alumnes que intervenen se senten més acompanyats i motivats. A les famílies, a més, se’ls pot prestar ajuda per gestionar ocasionals problemes de tipus emocional i de conducta. Això, que semblava una gran complicació inicial, va resultar més fàcil del que es preveia gràcies a la bona actitud i disponibilitat dels alumnes i les seves famílies.

Com ho estan vivint les famílies?

Al principi angoixades per la situació, per la incertesa. Tot i que cada família té les seves peculiaritats, amb el pas dels dies i seguint les propostes que se’ls fa arribar des dels centres, s’estableixen rutines que els ajuden significativament. En general, la sensació de sentir-se ateses i la confiança que els seus fills també ho estan, els ajuda a adaptar-se amb serenitat a una situació tan inesperada com la que estem vivint.

Cada vegada més tranquil·les i col·laboradores. Persisteixen, en alguns casos, amb sentiments d’aclaparament i preocupació.

Què proposen a les famílies perquè aquesta situació no la visquin com una pèrdua en el desenvolupament dels seus fills?

– Activitats que col·laborin a seguir avançant en l’autonomia personal dels seus fills (vestit, neteja, alimentació, ..).

– Que impliquin als nens en activitats domèstiques funcionals.

– Organitzar el temps amb horaris on es distribueixin, de forma racional, les tasques diàries a realitzar.

– Jocs en comú perquè el confinament sigui més suportable.

– Per a aquells alumnes que per les seves característiques especials ho necessitin, fer curtes passejades, guardant les precaucions necessàries.

Aquesta situació excepcional que estan vivint els nostres alumnes pot ser una bona ocasió per aplicar els seus coneixements en un context no habitual i avançar en la generalització dels seus aprenentatges. Des dels Centres, els seus professionals, a través de la vía telefònica o telemàtica, estan a disposició de les famílies per prestar-los la seva col·laboració.

És possible obtenir alguna valoració positiva d’aquesta situació? Què hem après?

Tot i que encara és aviat per fer una valoració detallada de les conseqüències que un confinament tan prolongat pot tenir en els nostres alumnes, en les seves famílies i en els docents, s’estan donant condicions que tenen com a conseqüència el següent:

– Relacions més freqüents entre professionals, intercanviant recursos per donar resposta a les necessitats d’alumnes i famílies. 

– El valor de l’ajuda mútua i la comunicació.

– Es plantegen qüestions que no formen part de la quotidianitat en un col·legi.

– Les famílies perceben que no estan soles.

– En molts casos, ha millorat la relació amb les famílies.

– Famílies i professionals estan comprovant la seva capacitat per suportar situacions tan extremes, no viscudes anteriorment.

– La satisfacció per part dels professionals al comprovar que, en situacions tan inesperades, mai viscudes anteriorment, han estat capaços d’organitzar-se, de proporcionar activitats als seus alumnes, de mantenir la seva amb contacte amb ells i les seves famílies i de fer-los arribar el missatge de que no estan sols.

Un dels professors, ha fet arribar aquest missatge: “Tot això m’ha servit per comprovar que estic aprenent a tenir confiança, serenitat i a saber que no estem sols, que hi ha molta bona gent.”

Font: Consejo Español Defensa Discapacidad y Dependencia (CEDDD)

- Advertisement -

Més articles

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Advertisement -

Últimes notícies

Maite Ruiz: “La LADD està formada per persones interessades en la defensa dels drets”

Maite Ruiz, presidenta de LADD // Foto: Associació LADD Hem volgut parlar en aquesta entrevista amb Maite...

Barcelona llança un pla de xoc en salut mental per combatre els efectes de la Covid-19

Els programes de suport emocional seran vitals per superar la crisi // Foto: Salut Mental Catalunya L’Ajuntament de...

Un assaig clínic accelera la recerca de nous tractaments en malalties neurodegeneratives

L'assaig pot accelerar les vies per trobar possibles tractaments // Foto: Federació ASEM Un assaig clínic per a...

Maravillas Rojo: “Aquesta crisi ha posat de relleu la importància de la vida i les persones”

L'espai #reflexionsdefutur ha entrevistat a Maravillas Rojo // Foto: Taula Tercer Sector A partir de la crisi sanitària,...

Cicle de webinars d’ECOM sobre el dret a l’habitatge i el dret a viure en comunitat

L'accés a l'habitatge és fonamental per poder tenir una vida independent // Foto: Ajuntament de Lleida ECOM iniciarà...