Dimarts, 22 abril 2025
IniciDESTACADESEl sector de la discapacitat reclama al Govern més drets i participació...

El sector de la discapacitat reclama al Govern més drets i participació del col·lectiu en l’àmbit judicial

Reunió consellera Justicia drets àmbit judicial
D’esquerra a dreta: Josep Roset, Úrsula Reales, Antonio Guillén i Ester Capella // Foto: COCARMI

El Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (COCARMI), principal moviment de defensa dels drets del col·lectiu a Catalunya, va demanar ahir a la tarda a la consellera de Justícia, Ester Capella, un canvi en el model judicial perquè aquest afavoreixi la participació de les persones amb discapacitat en la presa de decisions en tots aquells assumptes que els afecten.

Aquest canvi de model respon a la necessitat d’aplicar a casa nostra els principis i mandats de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, ratificada per Espanya fa més de 10 anys i que vol “deixar enrere la perspectiva basada en la incapacitació i la tutela i construir models de suports que reconeguin el dret de la persona a implicar-se en les decisions que l’afecten”, segons paraules del president del COCARMI, Antonio Guillén.

Actualment, les persones amb limitacions en la capacitat jurídica perden el seu dret a la presumpció d’innocència, a ser escoltats en persona, a rebatre testimonis i a presentar proves, entre altres garanties processals.

En aquest sentit, per l’entitat, cal eliminar totes les lleis de caràcter civil, penal i processal que impedeixen que les persones amb discapacitat participin directa o indirectament en els processos judicials o administratius en igualtat de condicions que la resta de la societat. Especialment, el COCARMI ha reclamat l’anàlisi exhaustiva per part de la Comissió de Codificació de Catalunya de l’ordenament jurídic català per adaptar-lo a l’esmentada Convenció. A més, ha demanat formar als funcionaris judicials, advocats i altres professionals com pèrits forenses, personal penitenciari i agents de policia sobre els drets de les persones amb discapacitat.

D’altra banda, i en aplicació de la Convenció, el comitè ha demanat avançar en el reconeixement dels drets polítics de sufragi a les persones amb discapacitat, tant actiu (dret a votar) com passiu (dret a ser escollit), sense denegar el dret com a resultat de la limitació de la capacitat jurídica. L’eliminació de barreres d’accés a la Justícia, tant físiques, com de comunicació i de mitjans processals, també es va tractar durant la trobada, així com la necessitat de garantir la participació del col·lectiu com a testimonis, jurats, experts o qualsevol altre tipus d’interlocutor en el sistema judicial. Finalment, la plataforma també ha reivindicat els drets i atencions específiques que poden tenir els presos amb discapacitat.

A banda del president del COCARMI, en la reunió amb la consellera Capella hi van participar Úrsula Reales (DOWN Catalunya), Josep Roset (FECETC) i Meritxell Caralt (COCARMI).

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.