19.6 C
Barcelona
Diumenge, 7 juny 2020

Educació, més d’un centenar d’ajuntaments i agents de la comunitat educativa signen el Pacte contra la segregació escolar

Apunta't al nostre Newsletter

Per estar al dia de totes les notícies, anuncis i ofertes especials

També has de llegir...

FSCD i Diari de la Discapacitat, junts per millorar la visibilitat mediàtica de la discapacitat intel·lectual

Èxit21 és el diari digital de la Fundació Catalana Síndrome de Down // Foto: FCSD La Fundació Catalana...

Cultura commemora els 10 anys de la Llei de la Llengua de Signes Catalana

Nen expressant-se en LSC // Foto: gencat El Departament de Cultura, a través de la Direcció General de...

Un informe del CERMI recull la vulneració dels drets humans de les persones amb discapacitat a Catalunya

L'informe fa referència a la segona activitat de la Guàrdia Urbana // Foto: Ajuntament de Barcelona El Comitè...

Més facilitats de les persones amb discapacitat per accedir als ajuts per pagar el lloguer

La COVID-19 està afectant també al pagament dels lloguers d'habitatges // Foto: Wikimedia Commons La Generalitat de Catalunya...
pacte segregació escolar
Després de la signatura es van fer una foto a l’escala del Parlament // Foto: Síndic de Greuges

El Departament d’Educació i més d’un centenar d’ajuntaments i agents de la comunitat educativa van signar ahir a la sala Auditori del Parlament de Catalunya, el Pacte contra la segregació escolar que ha impulsat el Síndic de Greuges, i que inclou trenta actuacions i cent vuitanta-nou mesures concretes en nou àmbits que Educació es compromet a implementar, tant com es pugui, durant aquesta legislatura.

Així, els ajuntaments que s’han adherit al pacte -la gran majoria dels de més de 10.000 habitants- assumiran durant els pròxims tres anys l’adopció de les mesures consensuades que pertanyin al seu marc competencial, i també els titulars dels centres concertats. Totes les propostes estan adreçades al conjunt de centres que integren el Servei d’Educació de Catalunya i parteixen de la necessitat d’incrementar el pressupost en educació entorn del 6% del PIB, d’acord amb el que estableix la LEC.

El Pacte proposa elaborar un nou decret que reguli l’admissió d’alumnat. A banda d’eliminar criteris complementaris per malaltia digestiva crònica i per germans o progenitors exalumnes del centre, que ja s’ha aprovat, també preveu el desplegament de mesures com ara la proporció màxima d’alumnat amb necessitats educatives específiques per centre d’una mateixa zona, l’oficina electrònica de preinscripció, la publicació de quotes i règim legal i altres exigències de transparència (vacants, etc.), la protecció dels centres d’alta complexitat (no-escolarització matrícula viva, etc.), la regulació de la detecció d’alumnat amb necessitats educatives específiques o instruments adreçats a evitar els fraus, com ara preveure majors exigències d’acreditació del criteri de proximitat per a l’alumnat que modifica la seva residència padronal just abans d’iniciar el curs escolar.

Addicionalment, el Pacte també preveu la posada en marxa, en el marc del procés d’elaboració d’un nou decret, de dues comissions d’estudi estratègiques des de la perspectiva d’avançar en els instruments de lluita contra la segregació escolar, i que pot alimentar el contingut del nou decret (actuació 2): una comissió d’estudi específica de bones pràctiques en règims d’admissió d’alumnat (on s’avaluarà l’impacte i la viabilitat d’una possible política d’admissió per quotes en funció del nivell d’instrucció/nivell socioeconòmic dels progenitors) i una comissió d’estudi específica per analitzar mesures efectives de lluita contra la segregació escolar en municipis amb una forta segregació residencial (on s’avaluarà com combatre la segregació en territoris amb una elevada composició social desfavorida, on les polítiques d’escolarització equilibrada dins del barri generen efectes limitats).

Alhora, el Pacte preveu el disseny (i implementació) d’un protocol efectiu per a l’aprofitament de la reserva de places com a mesura d’escolarització equilibrada, per garantir la distribució equitativa d’alumnat amb necessitats educatives específiques entre centres.

Altres mesures que preveu el pacte són la creació d’una comissió d’estudi del cost de la plaça, l’adequació del finançament públic dels centres públics i concertats en funció de la corresponsabilitat en l’escolarització equilibrada d’alumnat, l’elaboració de directrius sobre el pagament de quotes en centres públics i concertats i l’establiment d’una convocatòria d’ajuts per a llibres de text, material escolar, sortides i colònies escolars (centres públics i concertats).

En un altre línia, el pacte preveu, entre d’altres, el desenvolupament d’orientacions en la programació escolar (oferta, adscripcions, zonificació, i ampliacions i reduccions de ràtio, de grups i de centres) i l’establiment de criteris en la gestió de les sol·licituds, i també la promoció d’acords o pactes locals entre centres dins d’una mateixa zona o municipi per a l’escolarització equilibrada d’alumnat i el disseny del model d’intervenció dels dispositius per al foment de l’escolarització equilibrada d’alumnat en el territori, i la creació i dinamització d’aquests dispositius on no hi siguin: clarificar i articular el paper que han de tenir les OME, la Inspecció d’Educació, les comissions de garanties d’admissió, les taules mixtes, els serveis educatius, els serveis municipals, etc. per combatre la segregació i fer un ús efectiu dels instruments disponibles, i les pautes a aplicar.

El Pacte també preveu una bateria de mesures adreçades a millorar la dotació de recursos dels centres amb una composició social desfavorida i la consolidació dels seus projectes educatius, com ara promoure als centres públics i concertats amb una composició social desfavorida i amb una demanda més feble projectes en els àmbits de l’aprenentatge de la lectura, de les llengües estrangeres, de la tecnologia, de les ciències, de les arts o de l’educació en valors que homologuin les oportunitats educatives en els diferents centres i programes de desegregació (projectes magnet, etc.) o incrementar la provisió de recursos econòmics i professionals per al funcionament dels centres amb una composició social menys afavorida i amb més concentració de necessitats educatives específiques (més dotació de plantilles, plantilles més interdisciplinars, més suport dels serveis educatius, mecanismes d’incentius o d’altres per garantir que el professorat més qualificat per a la tasca docent presti servei als centres públics amb una complexitat més elevada, etc.).

- Advertisement -

Articles relacionats

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat -

Últimes notícies

La Generalitat suspèn la tramitació de sol·licituds dels ajuts Covid-19 al pagament del lloguer

El Govern ha rebut un allau de sol·licituds // Foto: Obra Social "la Caixa" Dimecres es va publicar...

La Comissió de Govern de la RGC fa una declaració conjunta sobre l’Ingrés Mínim Vital

Reunió de la Comissió de Govern de la RGC // Foto. gencat La Comissió de Govern de la...

Usuaris d’ASPID gaudeixen d’una paella solidària del xef Mateu Blanch

Bibiana Bendicho amb Mateu Blanch al restaurant Caravista // Foto: ASPID Un total de 23 usuaris d’ASPID han...

SIFU llança una formació per a la integració laboral de persones amb discapacitat post Covid-19

Cartell de la plataforma formativa // Foto: Grupo SIFU La Fundació Grup SIFU llança aquest dijous una plataforma...

Sebastià Catllà renova el càrrec de president de la Fundació AMPANS quatre anys més

Sebastià Catllà, president del Patronat de la Fundació // Foto: AMPANS El Patronat de la Fundació AMPANS ha...