
En els últims anys, la Sindicatura de Greuges de Catalunya ha rebut diverses queixes de persones que expressen el seu descontentament amb el fet que les oposicions per a docents no contemplen adaptacions per a aquells que pateixen alguns trastorns de l’aprenentatge, com ara la dislèxia o el TDAH. Aquests aspirants se senten en desavantatge respecte a la resta i, per això, han sol·licitat mesures com ara l’ampliació del temps per realitzar els exàmens, l’augment de la mida de la lletra en els documents o la possibilitat de realitzar proves tipus test o orals.
Després d’una anàlisi exhaustiva de la situació, la síndica va concloure que mancaven criteris clars sobre com procedir quan un aspirant al·legava aquestes circumstàncies. El Departament d’Educació sostenia que aquests trastorns de l’aprenentatge s’havien de fer constar davant el Tribunal Qualificador, que era l’únic ens amb potestat per decidir si s’aplicaven adaptacions a les proves. Tanmateix, sovint el Tribunal no les tenia en compte perquè les bases de la convocatòria només preveien adaptacions per a persones amb una discapacitat oficialment acreditada.
Per aquesta raó, en una resolució recent, la institució va demanar que les bases de les futures convocatòries regulessin explícitament aquests supòsits. Així mateix, va sol·licitar que s’aclareixi el moment i la forma en què s’ha de fer constar i acreditar aquesta circumstància. La voluntat de la Sindicatura és garantir un tracte equitatiu per a tots els afectats, independentment del tribunal assignat.
En resposta a aquesta resolució, el Departament d’Educació ha expressat la seva intenció de treballar amb els professionals adequats per estudiar les diferents casuístiques i oferir una previsió amb base normativa de cara a les futures convocatòries.