7.7 C
Barcelona
Dilluns, 18 gener 2021
Inici Dependència ECOM presenta l'estudi 'La formació de l’Assistent Personal' que posa de relleu...

ECOM presenta l’estudi ‘La formació de l’Assistent Personal’ que posa de relleu la importància de la persona usuària

Aquesta formació està prevista en el nou decret català d’Autonomia Personal que està preparant el Govern

presentacio estudi formacio assistent personal
L’acte de presentació de l’estudi s’ha fet de forma virtual // Foto: ECOM

ECOM ha presentat aquest matí en un acte virtual l’estudi ‘La formació de l’Assistent Personal’, que té l’objectiu d’aportar coneixement i evidència empírica sobre la formació de l’Assistent Personal (AP). L’Assistent Personal és la figura que dona suport a aquelles persones que tenen reconegut un grau de discapacitat i tenen necessitat de tercera persona per desenvolupar diferents activitats perquè puguin gaudir del màxim nivell d’autonomia personal en el seu projecte de vida independent. 

A data d’avui, la llei de Promoció de l’Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència (LAPAD), aprovada el 2006 pel Govern espanyol, no ha desplegat mai una formació específica per a la figura de l’assistent personal, en canvi, exigeix coneixements que se centren en l’àmbit sanitari. 

ARC Soluciones publi

Aquesta formació sí que està prevista en el nou decret d’Assistència Personal de Catalunya que el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies està elaborant junt a altres institucions i entitats vinculades a aquest sector. 

Aquest nou decret, en el que ha participat la Federació ECOM, aposta perquè les persones que vulguin formar-se com a assistents personals segueixin un curs de capacitació de 50 hores en què es treballaran aspectes com els drets de les persones amb discapacitat, la comunicació, les ajudes tècniques i cures bàsiques, les mobilitzacions, etc., que és la modalitat que defensa ECOM, i des del sector de la discapacitat. 

És en aquest context on s’emmarca l’estudi presentat avui per ECOM, per reforçar aquesta modalitat de formació, que s’emmarca en la filosofia de la Vida Independent, i aportar evidència empírica. 

PRESENTACIÓ DE L’ESTUDI DE L’ASSISTENT PERSONAL 

En l’acte de presentació de l’estudi d’aquest matí han estat presents Chakir Al Homrani, conseller de Treball, Afers Socials i Famílies; Joan Ramon Riera, regidor d’Infància, Joventut, Gent Gran i Persones amb Discapacitat, de l’Ajuntament de Barcelona; i Marc Simón, sotsdirector general de la Fundació ‘la Caixa’, entitat que ha donat suport a l’estudi. També han participat Antonio Guillén, president d’ECOM, i l’equip investigador compost per Marc Satorras (director de la investigació) i Beatriz González, Cristian Lago i Maria José Moya, tècnics de l’àrea d’Autonomia Personal i Vida independent.  

L’acte s’ha obert amb la intervenció d’Antonio Guillén, president d’ECOM, que ha agraït la col·laboració de les diferents administracions pel treball conjunt per desenvolupar l’assistència personal a Catalunya, i també a la Fundació “la Caixa”, pel suport que ha donat per a l’elaboració d’aquest estudi. Guillén ha explicat que “l’objectiu d’aquest estudi, i d’altres que puguem fer, és acostar la visió de les persones a l’Administració Pública, i que puguin prendre decisions a partir de les necessitats existents i avançar conjuntament”. “Com a ECOM sempre hem treballat per ser una entitat innovadora, propera i disposada a cooperar a través de metodologies participatives”, ha afegit. “I tot això, emmarcat dins la Convenció Internacional de les Persones amb Discapacitat de l’ONU, que és i ha de ser la nostra guia”, ha remarcat.  

El conseller Chakir el Homrani ha destacat que el programa d’assistent personal és una “història d’èxit” en tant que es tracta d’una “política pública que es construeix conjuntament amb el tercer sector, especialment d’ECOM. La col·laboració publicosocial és un model que hem de defensar.” Ha recordat que el Govern està tramitant el decret que marca el funcionament d’aquesta figura, poc desenvolupada en la llei de la dependència. “Hi ha un problema de model que hem de superar; cal posar al centre l’autonomia personal i l’acció comunitària, per davant de la institucionalització. Això és un consens de país.” I ha afegit: “Passem de prova pilot a universalització del programa. Això implica treballar també el talent mitjançant la formació, cosa que va mes enllà de les competències tècniques perquè té unes derivades ètiques molt importants. Són treballadors i treballadores que acompanyen en la intimitat, que han de tenir capacitat d’empatia i compromís amb l’ètica dels serveis socials.”  

Pel que fa a la intervenció del Joan Ramon Riera, representant de l’Ajuntament de Barcelona, ha destacat que “és bo que a tots ens inspiri la Convenció perquè parla del dret de les persones amb discapacitat de viure de manera independent i de ser inclòs en la comunitat”. I en aquest sentit, ha destacat, que “el servei d’assistència personal busca expressament donar resposta a això, a més que evita la institucionalització”. I ha posat de relleu que “en aquest temps de pandèmia s’ha demostrat que el SAP és més saludable”. Malgrat això, i com ha remarcat el regidor “el servei no ha fet el pas d’esdevenir encara Cartera de Serveis de les diferents administracions, de poder ser un servei d’accés universal, i és per això que hem de treballar, per la universalització de l’assistència personal, i més sabent que és un servei d’èxit”.  

Marc Simón, sotsdirector de la Fundació “la Caixa”, ha aprofitat la seva intervenció per posar en valor que “és l’acció conjunta, entre les Administracions, les entitats que representen les persones, com ECOM, i entitats com ‘la Caixa’ la que ens pot portar a impulsar la igualtat”, i ha recordat la col·laboració que des de fa anys mantenen amb ECOM per treballar en favor de les persones amb discapacitat física. 

OBJECTIUS I ABAST DE L’ESTUDI 

Els principals objectius de l’estudi dut a terme per ECOM han estat bàsicament tres: caracteritzar el col·lectiu professional dels Assistents Personals (distribució per edats, gènere, formació acadèmica, trajectòria professional, etc.); analitzar les percepcions que els assistents personals i les persones usuàries tenen sobre la formació de l’assistent personal; i demostrar la rellevància del rol ‘persona usuària’ en la formació de l’assistent personal. 

L’estudi s’ha realitzat amb la participació dels i de les assistents personals, i les persones usuàries del Servei d’Assistència Personal d’ECOM, que és el de major envergadura de Catalunya, amb 125 assistents personals i 72 persones usuàries (l’any 2019 la xifra oficial de persones usuàries que rebien una prestació d’Assistent Personal a Catalunya era de 84 persones).

Subscriu-te a la Newsletter

OFERTA 25% de descompte fins el 31 de gener

Rebràs al teu correu tota la informació sobre la discapacitat per només 11,99 € l'any.

Redacció/Fonts
Redacció/Fonts
diari de la Discapacitat / El digital de la diversitat funcional a Catalunya

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat-

ÚLTIMES NOTÍCIES