18.2 C
Barcelona
Dijous, 1 octubre, 2020

Últimes notícies

El CERMI reconeix el diagnòstic del Pla d’Accessibilitat Universal de Barcelona com a millor acció local

El Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) ha reconegut el diagnòstic del Pla d’Accessibilitat...

L’assemblea de la Federació SMC nomena Enriqueta Vidal com a nova presidenta pels propers 4 anys

L’assemblea de la Federació Salut Mental Catalunya (SMC) va escollir ahir a Enriqueta Vidal Domènech com a...

Experts en educació reclamen més recursos i professionals de l’educació especial en els centres ordinaris

Experts en educació inclusiva han reclamat la necessitat de dotar els centres ordinaris de recursos suficients i...

FVO entra al Patronat de la Fundació Tutelar l’Esguard, referent als territoris del Vallès Oriental i Osona

La Fundació Privada Vallès Oriental (FVO) ha entrat a formar part de la Fundació Tutelar l’Esguard. El...

Les noves tarifes integrades del transport públic no han tingut en compte les persones amb discapacitat

transport públic tarifes integrades persones discapacitat
El Consell Català de la Mobilitat ha presentat les noves tarifes aquesta setmana, // Foto: TMB

ECOM, entitat que defensa el col·lectiu de les persones amb discapacitat física a Catalunya, ha denunciat avui que les noves tarifes integrades del transport públic presentades al Consell Català de la Mobilitat aquesta setmana, no han tingut en compte el sobrecost econòmic que pateixen les persones amb discapacitat -segons un estudi recentment actualitzat de l’Ajuntament de Barcelona- ni tampoc la necessitat d’acompanyants en alguns casos, que han d’abonar íntegrament l’import del bitllet.

ECOM subratlla que el transport públic accessible i assequible és un element fonamental per promoure veritables polítiques de mobilitat sostenible a tot Catalunya. En el cas de les persones amb discapacitat, poder comptar amb un transport públic accessible i assequible és vital per a poder exercir el seu dret a la mobilitat en igualtat d’oportunitats, garantir la seva inclusió social a la comunitat com un agent actiu i promoure al seu desenvolupament personal en tots els àmbits de la vida (amb un impacte directe a, entre altres, la seva inclusió laboral).

Per aquest motiu, l’entitat fa anys està demanant a les diferents administracions competents que es creï una tarifació social integrada per a persones amb discapacitat amb uns criteris homogenis a tota Catalunya, com existeixen en altres col·lectius com les famílies nombroses o monoparentals.

La plataforma denuncia que si no s’ha fet efectiva aquesta tarificació social, és per manca de compromís polític per part de les institucions competents, en aquest cas el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i l’Autoritat Metropolitana de Transport (ATM).

Les diferents evasives d’aquestes institucions al llarg dels anys ECOM les interpreta com una manca de voluntat per donar resposta al greuge que pateix el col·lectiu en la utilització del transport públic en igualtat d’oportunitats.

En aquest sentit, consideren que estan creant una discriminació per omissió, incomplint fins i tot dos dictàmens del Síndic de Greuges de Catalunya dels anys 2005 i 2010, que les instaven a actuar.

Per aquest motiu ECOM ha anunciat que farà servir tots els mecanismes legals, polítics i civils per eradicar aquesta discriminació i aconseguir que la tarifació social integrada del transport públic per a persones amb discapacitat (amb passi d’acompanyant) sigui una realitat a tot el territori català.

Tarificacions actuals del transport públic per a les persones amb discapacitat

A dia d’avui, existeix una gran disparitat en les tarifes socials per a persones amb discapacitat, que varien segons l’empresa de transport o el territori, i els criteris per accedir a aquests descomptes també són diferents: Ferrocarrils de la Generalitat té el seu propi títol amb tarifació social i el seu propi passi d’acompanyant; RENFE compta amb la targeta daurada i amb un descompte específic també per a l’acompanyant; hi ha Ajuntaments que tenen les seves pròpies tarifes de bus urbà bonificades (com p.ex. Sabadell)… A més, aquests títols socials de transport no són títols de transport integrats – vàlids per a tots els transports públics- com ho són per exemple l’antiga T-10, la T-Mes o la T- Trimestre.

És a dir, aquests títols propis dels operadors de transport o dels Ajuntaments no permeten fer amb el mateix bitllet transbordaments (incloent diferents mitjans de transport) en un mateix desplaçament. Cosa que limita la intermodalitat i complica l’ús quotidià del transport públic a Catalunya perquè la persona amb discapacitat ha d’anar canviant de targeta constantment i comprar títols diferents per a cada operador que utilitza en cada part del trajecte.

A tot això, s’ha d’afegir que actualment només existeixen títols socials parcialment integrats per a les persones amb discapacitat (que inclouen també passi d’acompanyant, en el cas de necessitat de tercera persona) a Barcelona ciutat i a 24 municipis de l’àrea metropolitana: són la targeta rosa i la T-4. Però aquests títols tampoc no inclouen tots els mitjans de transport que estan incorporats a la xarxa del sistema de transport integrat d’ATM (només inclouen 21 de 50, excloent entre ells a Rodalies), només són vàlids a 24 municipis dels 296 que s’inclouen al sistema tarifari integrat de l’ATM Barcelona, i tampoc no es poden comprar a totes les màquines expenedores de les zones on sí són hàbils (per exemple, les màquines expenedores de Trambaix i Trambesós no permeten la seva compra, tot i ser bitllets vàlids en aquest mitjà de transport). Així mateix, a les ATM de Lleida, Girona i Camp de Tarragona tampoc no existeix res en relació a la tarifació social integrada per a les persones amb discapacitat.

Subscriu-te a la nostra Newsletter

Per rebre al teu correu les últimes notícies, anuncis i ofertes exclusives del món de la discapacitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

El CERMI reconeix el diagnòstic del Pla d’Accessibilitat Universal de Barcelona com a millor acció local

El Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) ha reconegut el diagnòstic del Pla d’Accessibilitat...

L’assemblea de la Federació SMC nomena Enriqueta Vidal com a nova presidenta pels propers 4 anys

L’assemblea de la Federació Salut Mental Catalunya (SMC) va escollir ahir a Enriqueta Vidal Domènech com a...

Experts en educació reclamen més recursos i professionals de l’educació especial en els centres ordinaris

Experts en educació inclusiva han reclamat la necessitat de dotar els centres ordinaris de recursos suficients i...

FVO entra al Patronat de la Fundació Tutelar l’Esguard, referent als territoris del Vallès Oriental i Osona

La Fundació Privada Vallès Oriental (FVO) ha entrat a formar part de la Fundació Tutelar l’Esguard. El...

NO ET PERDIS...

Campanya de DINCAT per reivindicar la igualtat de drets entre homes i dones i acabar amb la discriminació de gènere

En motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona, DINCAT ha impulsat la campanya #8mTOTESlesdones...

Els 300 milions de persones afectades per Malalties Rares celebren el seu dia reclamant una millor atenció

Com no podia ser d’una altra forma, el Dia de les Malalties Rares se celebra enguany el...

La demanda de població dependent a Catalunya supera de llarg les previsions en els darrers dos anys

D’ençà de l’entrada en vigor de la Llei de l’Autonomia Personal i l’Atenció a la dependència (LAPAD),...

El CERMI proposa una reforma legal que atorgui a les persones amb dependència el grau de discapacitat del 33%

El Comitè Espanyol de Representants de les Persones amb Discapacitat (CERMI) ha fet arribar al Govern central...

El sector de la discapacitat reclama un Codi d’Accessibilitat adaptat a les necessitats reals del col·lectiu

El Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (COCARMI), principal plataforma de defensa del col·lectiu a...