21.4 C
Barcelona
Diumenge, 5 juliol, 2020

Les noves tarifes integrades del transport públic no han tingut en compte les persones amb discapacitat

Recomanats

El Procicat aprova el Pla sectorial de represa de la normalitat en l’àmbit residencial

El Procicat ha aprovat el Pla sectorial de represa de la normalitat...

Dincat veu inacceptable el retard en els pagaments a les entitats socials anunciat pel Govern

El sector de la discapacitat intel·lectual a Catalunya s’ha sumat avui a...
transport públic tarifes integrades persones discapacitat
El Consell Català de la Mobilitat ha presentat les noves tarifes aquesta setmana, // Foto: TMB

ECOM, entitat que defensa el col·lectiu de les persones amb discapacitat física a Catalunya, ha denunciat avui que les noves tarifes integrades del transport públic presentades al Consell Català de la Mobilitat aquesta setmana, no han tingut en compte el sobrecost econòmic que pateixen les persones amb discapacitat -segons un estudi recentment actualitzat de l’Ajuntament de Barcelona- ni tampoc la necessitat d’acompanyants en alguns casos, que han d’abonar íntegrament l’import del bitllet.

ECOM subratlla que el transport públic accessible i assequible és un element fonamental per promoure veritables polítiques de mobilitat sostenible a tot Catalunya. En el cas de les persones amb discapacitat, poder comptar amb un transport públic accessible i assequible és vital per a poder exercir el seu dret a la mobilitat en igualtat d’oportunitats, garantir la seva inclusió social a la comunitat com un agent actiu i promoure al seu desenvolupament personal en tots els àmbits de la vida (amb un impacte directe a, entre altres, la seva inclusió laboral).

Per aquest motiu, l’entitat fa anys està demanant a les diferents administracions competents que es creï una tarifació social integrada per a persones amb discapacitat amb uns criteris homogenis a tota Catalunya, com existeixen en altres col·lectius com les famílies nombroses o monoparentals.

La plataforma denuncia que si no s’ha fet efectiva aquesta tarificació social, és per manca de compromís polític per part de les institucions competents, en aquest cas el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i l’Autoritat Metropolitana de Transport (ATM).

Les diferents evasives d’aquestes institucions al llarg dels anys ECOM les interpreta com una manca de voluntat per donar resposta al greuge que pateix el col·lectiu en la utilització del transport públic en igualtat d’oportunitats.

En aquest sentit, consideren que estan creant una discriminació per omissió, incomplint fins i tot dos dictàmens del Síndic de Greuges de Catalunya dels anys 2005 i 2010, que les instaven a actuar.

Per aquest motiu ECOM ha anunciat que farà servir tots els mecanismes legals, polítics i civils per eradicar aquesta discriminació i aconseguir que la tarifació social integrada del transport públic per a persones amb discapacitat (amb passi d’acompanyant) sigui una realitat a tot el territori català.

Tarificacions actuals del transport públic per a les persones amb discapacitat

A dia d’avui, existeix una gran disparitat en les tarifes socials per a persones amb discapacitat, que varien segons l’empresa de transport o el territori, i els criteris per accedir a aquests descomptes també són diferents: Ferrocarrils de la Generalitat té el seu propi títol amb tarifació social i el seu propi passi d’acompanyant; RENFE compta amb la targeta daurada i amb un descompte específic també per a l’acompanyant; hi ha Ajuntaments que tenen les seves pròpies tarifes de bus urbà bonificades (com p.ex. Sabadell)… A més, aquests títols socials de transport no són títols de transport integrats – vàlids per a tots els transports públics- com ho són per exemple l’antiga T-10, la T-Mes o la T- Trimestre.

És a dir, aquests títols propis dels operadors de transport o dels Ajuntaments no permeten fer amb el mateix bitllet transbordaments (incloent diferents mitjans de transport) en un mateix desplaçament. Cosa que limita la intermodalitat i complica l’ús quotidià del transport públic a Catalunya perquè la persona amb discapacitat ha d’anar canviant de targeta constantment i comprar títols diferents per a cada operador que utilitza en cada part del trajecte.

A tot això, s’ha d’afegir que actualment només existeixen títols socials parcialment integrats per a les persones amb discapacitat (que inclouen també passi d’acompanyant, en el cas de necessitat de tercera persona) a Barcelona ciutat i a 24 municipis de l’àrea metropolitana: són la targeta rosa i la T-4. Però aquests títols tampoc no inclouen tots els mitjans de transport que estan incorporats a la xarxa del sistema de transport integrat d’ATM (només inclouen 21 de 50, excloent entre ells a Rodalies), només són vàlids a 24 municipis dels 296 que s’inclouen al sistema tarifari integrat de l’ATM Barcelona, i tampoc no es poden comprar a totes les màquines expenedores de les zones on sí són hàbils (per exemple, les màquines expenedores de Trambaix i Trambesós no permeten la seva compra, tot i ser bitllets vàlids en aquest mitjà de transport). Així mateix, a les ATM de Lleida, Girona i Camp de Tarragona tampoc no existeix res en relació a la tarifació social integrada per a les persones amb discapacitat.

- Advertisement -

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat -

NEWSLETTER

Subscriu-te per estar al dia de les últimes notícies, ofertes i anuncis exclusius

Últimes notícies

El Centre d’Atenció Diürna d’ASPID reprèn l’activitat en un entorn segur pels usuaris

El Centre de dia Candi Villafañé d’ASPID ha reprès l’activitat presencial després...

Una mirada personal a l’escola inclusiva

La meva experiència en una USEE (Unitat de Suport Educatiu Especial) va començar l’any 2012, a l’Institut...

La incertesa pel coronavirus obliga a suspendre la tercera edició de l’Inspira Festival Inclusiu 2020

La Fundació MAP i l'Ajuntament de Ripoll han decidit no celebrar la tercera edició de l'Inspira Festival...

El Grup Alba inicia un nou model dels serveis diürns als nous espais de Guissona, Agramunt i Verdú

El Grup Alba ha iniciat un canvi de rumb dels seus serveis diürns cap a un model...

Katherina Harder: “ El format online ens permet acompanyar persones grans a relacionar-se amb la tecnologia”

Katherina Harder és la directora artística i de programació de La GRAN pantalla, el Festival Internacional de...
- Advertisement -

també pot interessar-te

- Advertisement -