8.5 C
Barcelona
Divendres, 4 desembre, 2020

Últimes notícies

La Fundació el Maresme impulsa el servei d’acompanyament a l’envelliment actiu comunitari

En el marc de la pandèmia, el projecte d’acompanyament a l’envelliment actiu comunitari de la Fundació el Maresme, ha donat un pas més situant...

Dincat, CZFB, ARAPDIS i Fundació Incyde s’uneixen per la integració laboral de les persones amb discapacitat

Amb motiu del Dia Mundial de les Persones amb Discapacitat, la seu del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) va acollir ahir...

Salut Mental Espanya llança una campanya nacional per promoure el voluntariat en salut mental

Amb motiu del Dia Internacional del Voluntariat, que se celebra el 5 de desembre, el moviment associatiu Salut Mental Espanya, ha llançat la campanya...

El programa inclusiu ‘Ments Despertes’ del Grup Som Via guanya la 27a edició del Premi Voluntariat

El programa formatiu Ments Despertes de la Fundació Via Activa (Grup Som Via), per a la prevenció, la promoció de la salut i la...

La Plataforma per l’Escola Inclusiva presenta un decàleg de mesures urgents per redreçar el rumb

Les dades, 3 anys després de l’aprovació del Decret, no conviden a l’optimisme

escola inclusiva decàleg mesures urgents
L’educació inclusiva no ha avançat lo esperat 3 anys després de l’aprovació del Decret // Foto: Plataforma per una Escola Inclusiva

La Plataforma Ciutadana per l’Escola Inclusiva de Catalunya ha elaborat un decàleg de reivindicacions urgents per redreçar el rumb i recuperar el temps perdut en l’àmbit de l’escola inclusiva, després de constatar que transcorreguts tres anys de l’aprovació del Decret de l’Escola Inclusiva, les dades no conviden a l’optimisme, i fins i tot sembla que estem reculant.

Davant la imminent convocatòria electoral, la plataforma pretén fer arribar aquest decàleg de reclamacions a les diferents candidatures i a la societat en general. Les accions del decàleg reclamen parlen de qüestions molt concretes, però també d’altres mesures de caràcter més general, com la reducció de ràtios a les aules o l’extensió de metodologies que fomentin la personalització de l’aprenentatge.

Un decàleg molt específic

Aquest és el decàleg de mesures urgents:

  • La creació d’una comissió que faci un estudi sobre la situació dels Centres d’Educació Especial, i en especial els següents aspectes: A. Per què el curs 2019/20 s’ha arribat al rècord històric d’alumnat escolaritzat als CEE, amb 7.456 alumnes. Cal una anàlisi estadístic sobre la tipologia d’aquest alumnat: edat, curs acadèmic, tipus i grau de discapacitat. B. Cal examinar amb especial atenció dos aspectes: el percentatge de població escolar d’origen migrant que hi ha als CEE; i el percentatge de població escolaritzada fora de la seva comarca. C. La situació de l’alumnat que fa escolarització compartida. Avantatges, desavantatges i resultats d’aquest model. 
  • Garantir el suport econòmic a tots els CEE, públics i concertats, que presentin un pla per reconvertir-se en CEEPSIR. Recordem que fa un any i mig (abril 2019) es va anunciar la convocatòria d’un concurs pels CEE que volguessin fer el pas. Per què no s’ha convocat?
  • L’elaboració i difusió d’un estudi avaluatiu sobre el funcionament dels CEEPSIR i de les SIEI des de l’aprovació del decret 150/2017, des d’una òptica quantitativa i qualitativa. Juntament amb aquest estudi caldria conèixer quina planificació fa el Departament d’Educació sobre el desplegament d’aquests dos recursos a tot Catalunya en els propers anys. 
  • La implantació progressiva de la figura de la infermera escolar a l’escola pública i concertada, tal com han demanat altres entitats socials i tal com el Parlament de Catalunya ha instat a fer al Departament d’Educació. 
  • L’establiment d’un sistema d’indicadors quantitatius i qualitatius fiables, a fi de poder prendre regularment el pols a l’evolució del sistema inclusiu. Aquesta petició té dos vessants específiques: A. Cal una sèrie estadística fiable i rigorosa sobre l’escolarització de l’alumnat amb discapacitat (intel·lectual, física, sensorial o malaltia mental) a Catalunya en els darrers 20 anys. L’alumnat amb discapacitat és el que més fàcilment és expulsat del sistema ordinari, però en els darrers deu anys aquest fet s’ha emmascarat estadísticament per la via d’ajuntar-lo, sota diversos conceptes, amb un altre tipus d’alumnat que molt majoritàriament trobem ja al sistema ordinari. B. Calen uns indicadors en consonància amb l’ODS4 i els darrers informes (demolidors i aclaridors) sobre l’incompliment de la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat. 
  • La publicació del mapa de recursos de l’escola inclusiva. Volem recordar que ja fa tres anys que se l’espera, des de la publicació del decret 150/2017. Aquest mapa ha de ser una eina al servei de polítiques clares i transparents que garanteixin que el recurs es desplaça allà on és l’alumne i no l’alumne allà on hi ha el recurs. 
  • L’elaboració d’un estudi sobre la cultura inclusiva d’escoles i instituts a partir de l’anàlisi d’una mostra representativa de Projectes Educatius de Centre (PEC), la Proposta Pedagògica del centre (PPC) i altres documents de gestió, planificació i organització del centre. Aquest estudi ha d’analitzar també les accions que es duen a terme per promoure la inclusió en l’horari no lectiu, en especial el temps de migdia/menjador, sortides, colònies i activitats extraescolars organitzades pel centre. 
  • Intensificar les accions inclusives a l’etapa postobligatòria, amb l’avaluació i ampliació dels Itineraris de Formació Específica (a més territoris i a més disciplines), i l’adaptació del batxillerat i els cicles formatius de grau mitjà per alumnes amb discapacitat, amb una durada de tres anys. 
  • Promoure el canvi legislatiu que permeti l’atorgament del títol de l’ESO adaptat als alumnes amb discapacitat que hagin assolit els objectius marcats al seu Pla Individual, i que mentre això no s’assoleixi s’informi els centres que aquests alumnes han d’obtenir el graduat ordinari. I modificar la normativa perquè l’obtenció d’aquest títol no sigui un impediment per l’accés a un PFI o qualsevol altre itinerari formatiu quan l’alumne tingui un grau de discapacitat reconegut del 33% o superior. 
  • Posar en marxa una campanya de divulgació adreçada a famílies i professionals sobre el dret dels infants a una escolarització inclusiva i sobre els beneficis que la diversitat aporta al conjunt del grup classe. Aquesta campanya hauria de posar de relleu les evidències sobre aquests beneficis dels diferents estudis envers escola inclusiva que s’han fet arreu del món.

La Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya va néixer el 2001 amb la finalitat de promoure un ensenyament públic i concertat inclusiu i de qualitat per a tothom i en especial pels alumnes amb discapacitat. L’integren famílies, professionals de l’educació i un nutrit grups d’entitats socials.

Subscriu-te a la nostra Newsletter

Per rebre al teu correu les últimes notícies, anuncis i ofertes exclusives del món de la discapacitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

La Fundació el Maresme impulsa el servei d’acompanyament a l’envelliment actiu comunitari

En el marc de la pandèmia, el projecte d’acompanyament a l’envelliment actiu comunitari de la Fundació el Maresme, ha donat un pas més situant...

Dincat, CZFB, ARAPDIS i Fundació Incyde s’uneixen per la integració laboral de les persones amb discapacitat

Amb motiu del Dia Mundial de les Persones amb Discapacitat, la seu del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) va acollir ahir...

Salut Mental Espanya llança una campanya nacional per promoure el voluntariat en salut mental

Amb motiu del Dia Internacional del Voluntariat, que se celebra el 5 de desembre, el moviment associatiu Salut Mental Espanya, ha llançat la campanya...

El programa inclusiu ‘Ments Despertes’ del Grup Som Via guanya la 27a edició del Premi Voluntariat

El programa formatiu Ments Despertes de la Fundació Via Activa (Grup Som Via), per a la prevenció, la promoció de la salut i la...

NO ET PERDIS...

Les 12 mesures de la Confederació per a la reactivació econòmica de tercer sector social

La Confederació Empresarial del Tercer Sector de Catalunya ha presentat un pla de xoc, amb 12 mesures, al President de la Generalitat de Catalunya,...

La Generalitat distribueix entre les residències 829.610 nous elements de protecció

El Departament de Treball, Afers Socials ha rebut des del passat divendres 10 d’abril i fins avui nou material de prevenció del contagi de...

El Síndic investiga l’actuació de l’Administració en la gestió de la pandèmia a les residències de gent gran

Davant la proliferació de morts en centres residencials, el Síndic de Greuges de Catalunya està investigant si s’han seguit les mesures oportunes  per prevenir...

La Renda Garantida de Ciutadania entra a la seva quarta i última fase d’implementació

La Renda Garantida de Ciutadania (RGC) ha entrat aquest 1 d’abril a la seva quarta i última fase d’implementació, que comporta un increment de...

Treball, Afers Socials i Famílies es fa enrere i torna a garantir el 100% del pagament dels serveis socials

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, ha signat avui una resolució que garanteix el 100% del pagament dels serveis...