Córrer maratons amb una meta concreta: la inclusió esportiva per infants i joves amb autisme

Albert Navarro és mestre d’Educació Física, corredor de maratons i soci d’Aprenem Autisme

albert navarro corredor maratons aprenem autisme
Albert Navarro a la marató de Boston // Foto: Aprenem Autisme

Albert Navarro és soci d’Aprenem Autisme, pare del Pau i Jaume – els dos són autistes – i la seva passió es córrer maratons esportives. L’Albert ha organitzat 7 reptes solidaris per a captar fons i donar suport als infants i joves d’Aprenem Autisme amb l’objectiu concret que puguin desenvolupar pràctiques esportives inclusives. Des que va començar a impulsar reptes solidaris, ha aconseguit al voltant de 39.000 euros.

Navarro també és una de les persones que va idear la cursa solidària CorreBlau, una de les iniciatives de sensibilització esportives amb més impacte a Barcelona, que se celebra anualment i està dedicada a la inclusió educativa de l’alumnat amb l’autisme. L’edició d’aquest any tindrà lloc el 19 de novembre al Parc del Fòrum i l’entitat ja està preparant-ne tots els detalls.

En quin moment se us acudeix la idea d’organitzar un esdeveniment esportiu inclusiu a gran escala a Barcelona?
Després de viure amb dificultats el procés per a trobar un espai esportiu per als nostres fills, que tenen autisme, vam pensar que podríem organitzar una cursa oberta a tothom. Ho vam traslladar a l’entitat i vam començar a pensar en el que seria el CorreBlau. 

Ho vam engegar juntament amb l’Emili Navarro, un altre pare vinculat a l’associació. Va ser un procés molt motivant! Recordo que anàvem pel Parc de la Ciutadella per imaginar-nos com seria el circuit. Les primeres edicions de CorreBlau van ser allà.

Perquè és important la cursa Correblau? Quin impacte genera?

El CorreBlau ajuda a sensibilizar sobre la importància de la inclusió educativa dels alumnes amb autisme. És una de les curses ciutadanes de Barcelona que ha seguit creixent – l’any passat hi van participar 1.500 persones! – i esperem que ho segueixi fent! Així podrem seguir compartint els valors i donar visibilitat a l’autisme i com configura la vida de les persones i l’experiència de l’alumnat.

Navarro també és una de les persones que va idear la cursa solidària CorreBlau // Foto: Aprenem Autisme

Tu que corres habitualment en maratons, què creus que els cal saber a aquelles persones que no han participat mai a una cursa popular? Com les animaries?

Els diria que entrenin progressivament i que gaudeixin del dia perquè és una festa, un moment per compartir amb qui té autisme i amb qui no en té. És una cursa on tothom hi pot participar, tant qui té un nivell més alt de competició com qui vol gaudir de la jornada solidària fent esport. Es pot escollir entre córrer 5 o 10 km i participar en diferents categories: masculina, femenina, per a empreses, com equip solidari o caminada.

Però sobretot, els diria que gaudeixin del dia i per una bona causa! Poden trobar més informació a la pàgina web d’Aprenem Autisme.

Parlant de reptes esportius, en què ha consistit el teu en aquest 2023?
El repte solidari del 2023 ha estat córrer la Marató de Los Ángeles i recollir diners perquè els nois i noies d’Aprenem Autisme puguin fer esport inclusiu. Tot forma part del repte The Olympic City Marathons, que consisteix en fer les maratons de les ciutats que han estat seu olímpica. 

Normalment, m’organitzo i pujo el projecte al web ‘Mi grano de arena’, per tal que tothom pugui anar fent els donatius. Després en faig difusió per les xarxes i contacto als patrocinadors per sortejar productes en forma d’agraïment a la gent que hi ha participat.

Després de tants anys impulsant reptes solidaris, quin és el motiu que t’empeny a seguir-ho fent? Per què creus que és necessari?

Em motiva molt poder ajudar als nois i noies d’Aprenem Autisme a fer esport, ja que es tracta d’una dificultat que hem viscut a casa amb els nostres fills. Fa 15 anys, existien molts menys recursos d’acompanyament per la pràctica esportiva de persones amb autisme. No hi havia els rols professionals que existeixen avui dia i a les famílies ens costava que els nostres fills poguessin fer-ne.

En aquell moment encara no formaven part de l’entitat, i vaig contactar amb l’Ajuntament, amb l’associació de famílies de l’escola i altres per buscar informació. Una mica serien les inquietuds que compartim amb la xarxa de famílies d’Aprenem Autisme, amb qui comentem idees, necessitats…  

A dia d’avui, encara costa trobar espais o acompanyament per tal que els infants amb autisme puguin gaudir de l’esport de manera segura i enriquidora. Per això en segueixo impulsant i poder-ho fer a través de la meva passió que és córrer maratons, encara motiva més!

Per què has escollit Aprenem Autisme per a donar suport als teus reptes?

Perquè en formem part des del 2008 i sempre ens han ajudat. Inicialment ens hi vam acostar per informar-nos sobre què era l’autisme i cercar recursos i atenció especialitzada pels nostres fills.

A dia d’avui, també valorem molt la xarxa de famílies que forma part d’Aprenem que també ha estat clau per ampliar dels projectes solidaris i arribar a més gent!

Com a pare del Pau i el Jaume, voldries compartir alguna reflexió amb altres famílies amb infants autistes?

Que impulsin, motivin i ajudin als seus fills per fer esport. És molt importat perquè això els ajudarà a desenvolupar-se motriu i socialment. Des que els meus fills fan esport, ho han incorporat en el seu dia a dia com a pràctica saludable i també social: els ajuda motriument, a nivell cognitiu i a relacionar-se amb altres nois i noies. 

Font: Aprenem Autisme

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES