
L’entitat d’economia social CIPO ha calculat el seu Valor Social Integrat (VSI) corresponent a l’exercici del 2025. Aquesta anàlisi econòmica i social ha determinat que l’impacte total generat per l’organització ascendeix a 15.268.377,28 euros, xifra que representa un creixement del 9,22% en comparació amb l’any anterior. Aquest indicador és una metodologia que permet quantificar monetàriament el valor que una organització aporta al seu entorn, traduint a paràmetres econòmics diversos conceptes socials. En el cas d’aquesta institució, s’hi inclou tant l’activitat econòmica directa com el benefici derivat de la creació d’oportunitats laborals, l’atenció directa a les persones usuàries amb discapacitat, el suport als seus entorns familiars, l’estalvi aconseguit per a les administracions públiques i la contribució general al benestar territorial.
El balanç detalla que per cada euro que gestiona l’entitat es generen 2,18 euros de valor social. Si es posa el focus en els fons de finançament públics, per cada euro públic rebut l’organització és capaç de retornar 4,35 euros de valor social. A més, l’informe estima que el retorn net cap a les pròpies administracions és de 0,76 euros per cada euro públic obtingut, el que significa que l’entitat acaba retornant el 76% dels diners rebuts mitjançant el pagament d’impostos, cotitzacions socials, dinamització de l’activitat econòmica i els estalvis derivats de la seva tasca d’inclusió.
Distribució de l’impacte i retorn comunitari
Pel que fa a la procedència d’aquests 15,3 milions d’euros, un total de 9,8 milions d’euros (+7,89%) deriven directament de l’activitat de mercat de CIPO, reflectida en els llocs de treball mantinguts, les retribucions salarials, les compres realitzades, els serveis prestats i els tributs abonats. Per altra banda, els restants 5,4 milions d’euros (+11,51%) provenen de l’impacte social no comercial, centrat en l’acompanyament de les persones usuàries, la millora de la seva autonomia personal, el suport a les famílies i el benestar comunitari. Les dades del VSI van ser exposades pel gerent de la institució, Jordi Garcia, durant la Trobada d’Entitats de SBD Cercle d’Entitats, celebrada a l’Espai Cultura de la Fundació 1859 Caixa Sabadell. L’esdeveniment va coincidir també amb la celebració per part de l’entitat de l’aprovació de la Llei del Tercer Sector Social.
Si s’analitzen els diferents grups d’interès, els principals beneficiaris del valor generat són les persones treballadores amb 5,4 milions d’euros, seguidos molt de prop per les administracions públiques, que reben un impacte de 5,1 milions d’euros. Finalment, les famílies i les persones usuàries absorbeixen 4,1 milions d’euros, mentre que els clients privats i el conjunt de la societat es beneficien de 1,47 milions i 1,28 milions d’euros respectivament. Aquestes dades refermen el compromís de l’entitat amb la transparència i serveixen per visibilitzar el paper de l’economia social en l’arrelament territorial i la transformació de recursos públics en oportunitats. Respecte a aquestes conclusions, el gerent de CIPO, Jordi Garcia, ha manifestat que “darrere d’aquestes xifres hi ha persones que guanyen autonomia, famílies que reben suport, llocs de treball amb sentit i recursos públics que es transformen en valor per al territori. El Valor Social Integrat ens ajuda a explicar amb dades una cosa que per a nosaltres és essencial: CIPO no és una despesa, és una inversió social amb retorn”.

