
El Consell General d’Infermeria (CGE), amb la col·laboració de l’Associació Espanyola d’Infermeria en Salut Mental (Aeesme), ha publicat un decàleg amb els 13 senyals què, des del punt de vista de les infermeres, cal alertar davant d’una persona en risc de suïcidi.
Amb motiu de la celebració aquest dimarts del Dia Mundial de la Salut Mental, el CGE i l’Aeesme van advertir que des de la pandèmia de la covid-19, el 50% de la població necessita ajuda per problemes de salut mental a més d’haver-se triplicat adolescents que acudeixen a les consultes.
A més, les dades de l’Institut Nacional d’Estadística apunten una tendència marcada a l’alça en el nombre de suïcidis: 3.539 morts per aquesta causa el 2018; 3.671 el 2019; 3.941 el 2020; 4.003 el 2021 i bat el rècord 2022 amb 4.097 casos.
El suïcidi és un problema de salut pública que afecta cada vegada més població jove: 345 persones menors de 30 anys es van treure la vida el 2022. D’ells, 72 adolescents de 15 a 19 anys i 12 nens entre els 10 i els 14. L’increment en adolescents respecte al 2021 va ser així del 35%.
Davant d’aquesta realitat, el president del CGE, Florentino Pérez Raya, va assegurar que “no podem mirar cap a una altra banda, cal actuar ja i una de les claus és, sens dubte, prevenir i actuar a temps”.
Senyals d’alarma
Per això, “en aquesta ocasió, coincidint amb el Dia de la Salut Mental, hem volgut presentar un vídeo i una infografia amb els senyals d’alerta del risc de suïcidi: la presència de dos d’aquests tretze senyals ens ha de moure a buscar ajuda als professionals dels centres de salut, de Salut Mental i urgències hospitalàries”.
De fet, va afegir, “l’objectiu és arribar a la població general i sensibilitzar-la perquè les xifres són clares i arribem tard. I en aquest repte que tenim al davant tota la societat, infermeres i infermers som una peça clau”.
Per la seva banda, la vocal de Salut Mental del CGE, Maria del Mar García, va insistir que “la identificació primerenca de senyals de suïcidi és bàsica per poder intervenir i oferir ajuda a aquells que poden estar en risc”.
Detecció precoç
Alguns d’aquests senyals d’alerta que es detallen a la infografia i el vídeo del CGE són la pèrdua d’interès i la irritabilitat freqüent, l’inici o l’augment en el consum d’alcohol i drogues o la distracció de la higiene personal i l’abandonament de l’aspecte físic.
Altres vegades, va assenyalar María del Mar García, “advertim que la persona mostra indiferència davant de qualsevol activitat que se li proposi o que és incapaç de gaudir amb res. Actualment, també hem de parar esment a les xarxes socials ja que no és infreqüent que la persona amb idees suïcides hi recorri per expressar d’alguna manera aquests sentiments”.
Tal com va explicar la cap d’unitat d’Infermeria de Salut Mental d’Adults de l’Hospital Universitari Gregorio Marañón de Madrid, Mercedes Peña Granger, “sempre que es detectin en una persona dos o més senyals d’alerta, cal acudir a un professional sanitari, bé d’Atenció Primària, bé del Servei de Salut Mental o ja de la urgència hospitalària, però és clau fer-ho perquè només així podrem actuar a temps”.


On podem trobar aquest video i aquesta infografia. Treballo en atenció domiciliaria i m´interessa molt.
gràcies.
El vídeo el podeu trobar en aquest enllaç.
https://www.youtube.com/watch?v=Gt6YDX3CHpI
I la infografia en aquest altre
https://www.consejogeneralenfermeria.org/actualidad-y-prensa/sala-de-prensa/noticias/item/115396-las-enfermeras-de-salud-mental-advierten-dos-de-estas-senales-implican-riesgo-de-suicidio-y-se-debe-actuar