Dilluns, 10 novembre 2025
IniciEDUCACIÓ INCLUSIVAUna formació promou la intel·ligència artificial com a eina clau per a...

Una formació promou la intel·ligència artificial com a eina clau per a la inclusió d’alumnes amb necessitats especials

El curs es pot fer de l'1 al 15 juliol o del 15 al 31 d'agost. Les inscripcions es tanquen el 30 de juny, i aquesta formació en línia és per a docents sobre IA i inclusió educativa: 20 hores de teoria i pràctica per capacitar professionals en l'ús d'eines d'IA per a alumnes amb NEE

Una formació promou la Intel·ligència Artificial com a eina clau per a la inclusió d'alumnes amb necessitats especials
Cartell de la formació online // Foto: Associació Catalana per a la Telemàtica Educativa

Aquests mesos de juliol i agost s’obre una oportunitat formativa única per a docents i professionals de l’educació que vulguin aprofundir en el potencial de la intel·ligència artificial (IA) com a recurs per a la inclusió d’alumnes amb necessitats educatives especials (NEE). Aquest curs, impartit per la psicòloga, integradora social, formadora i tecnopedagoga, Vanessa Fuentes, utilitza una combinació equilibrada de teoria, pràctica i reflexió, que permetrà als participants aprendre a utilitzar les eines d’IA de manera efectiva i, sobretot, responsable.

La inclusió educativa és, avui dia, un aspecte fonamental i un repte constant per assegurar l’accés equitatiu a l’educació per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o necessitats. Aquesta formació està dissenyada per dotar els professionals del sector educatiu amb els coneixements, les eines i les habilitats pràctiques necessàries per emprar la intel·ligència artificial (IA) com un aliat potent per a la inclusió i l’aprenentatge accessible.

L’objectiu principal és capacitar els professionals amb eines i estratègies concretes per integrar la IA a l’aula, amb un èmfasi especial en el benefici dels alumnes amb NEE o discapacitat. Això contribuirà a la creació d’un entorn acadèmic més inclusiu i participatiu. El curs no només ofereix un enfocament pràctic, sinó que també promou una reflexió profunda sobre les implicacions ètiques, la privacitat i l’ús responsable de la tecnologia.

Objectius i continguts del curs

L’objectiu principal del curs és capacitar els professionals de l’educació amb els coneixements, les eines i les competències necessàries per utilitzar la intel·ligència artificial (IA) com a recurs innovador que fomenta la inclusió educativa, tot garantint l’equitat i l’accessibilitat per als alumnes amb necessitats educatives especials (NEE).

Entre els objectius específics, destaquen:

  • Comprendre el potencial de la IA com a eina per promoure la inclusió d’alumnes amb NEE.
  • Familiaritzar-se amb eines d’IA que faciliten l’aprenentatge inclusiu i s’adapten a necessitats específiques.
  • Desenvolupar habilitats pràctiques per aplicar la IA en les activitats educatives i avaluar-ne l’impacte.
  • Explorar recursos d’IA que poden donar suport als alumnes amb discapacitat motriu en el context acadèmic.

El programa del curs es divideix en tres mòduls:

Mòdul 1: Introducció a la IA i la Inclusió Educativa (6 hores) Es presentaran els conceptes bàsics de la IA (què és, com funciona i exemples d’aplicacions educatives) i s’abordaran els principis i reptes de la inclusió d’alumnes amb NEE. S’explorarà la relació entre IA i inclusió, destacant les possibilitats de personalització de l’aprenentatge i la superació de barreres.

Mòdul 2: Eines d’IA per a l’Educació Inclusiva (8 hores) Els participants exploraran diverses eines d’IA, com plataformes, aplicacions de reconeixement de veu i generadors de contingut. També es fomentarà la reflexió sobre l’ètica i la privacitat en l’ús responsable de la IA en contextos educatius.

Mòdul 3: Implementació Pràctica i Eines d’IA per a Alumnes amb Discapacitat Motriu (6 hores) Aquest mòdul se centrarà en eines d’IA específiques, com els sistemes de comunicació augmentativa (SAAC), programes de lectoescriptura i tecnologies d’accessibilitat. Els participants dissenyaran projectes educatius, creant activitats adaptades amb el suport d’IA, i s’exploraran estratègies per a la col·laboració docent en el compartiment de recursos i bones pràctiques.

Metodologia i avaluació flexibles

La metodologia del curs és 100% en línia, combinant teoria i pràctica mitjançant un enfocament actiu basat en teories com el constructivisme, el connectivisme i l’aprenentatge basat en problemes (PBL). Els participants aprendran al seu ritme amb materials digitals, participaran en debats col·laboratius i resoldran casos pràctics per aplicar els coneixements adquirits. A més, es promourà la reflexió sobre l’ús ètic de la IA i es desenvoluparan habilitats pràctiques mitjançant activitats interactives, garantint un aprenentatge flexible, aplicable i significatiu.

L’avaluació del curs s’ha dissenyat per mesurar tant la comprensió teòrica com les habilitats pràctiques adquirides pels participants, assegurant la seva capacitat d’aplicar la intel·ligència artificial (IA) en contextos d’educació inclusiva. Es centra en una combinació d’activitats contínues i un procés de reflexió crítica per aconseguir un aprenentatge integrador.

La tipologia d’avaluació inclou:

  • Avaluació formativa: Es realitzarà al llarg del curs amb qüestionaris, debats virtuals i estudis de casos, proporcionant retroalimentació contínua als participants per identificar punts forts i àrees de millora.
  • Avaluació sumativa: Inclou activitats com testimonis d’aprenentatge (en format vídeo o àudio) i una prova final per sintetitzar els coneixements adquirits, valorant globalment les competències assolides.

Totes les activitats són en línia i accessibles mitjançant plataformes digitals, la qual cosa permet als participants completar-les al seu ritme, mantenint la flexibilitat del curs. Les puntuacions seran ponderades segons la importància de cada activitat en el desenvolupament global de les competències.

A qui s’adreça aquest curs?

El curs està dirigit principalment a docents, educadors i professionals de l’àmbit educatiu que treballen amb alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) que impliquen discapacitat. També és de gran rellevància per a especialistes en pedagogia inclusiva, coordinadors d’atenció a la diversitat i responsables del desenvolupament i l’adaptació curricular en centres educatius.

A més, el contingut pot ser d’utilitat per a qualsevol persona interessada a aprendre com la intel·ligència artificial pot transformar l’educació inclusiva, incloent-hi investigadors, pares o familiars d’infants i adolescents amb NEE. La seva estructura flexible i en línia permet adaptar-se a diversos perfils i necessitats.

Les inscripcions al curs es poden fer des de aquest enllaç.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.