
Un grup d’alumnes d’Andi Sabadell ha realitzat al campus de la UAB un taller a càrrec de tres estudiants de 4rt curs de la Facultat de Psicologia sobre relacions, comunicació i habilitats socials, en el marc del “Projecte Campus: Oportunitats per la inclusió”, impulsat per Down España i al que l’entitat sabadellenca s’ha adherit.
En una primera etapa, les tres estudiants de psicologia van comptar amb l’assessorament de professionals d’Andi per dissenyar els tallers. “Vam veure les activitats i formacions que feien a Andi per anar coneixent-los i veure quines coses els costava més en el seu dia a dia per, en el següent trimestre, preparar tallers, i així poder ajudar-los”, explica la Berta Barrot.
A més de completar les seves pràctiques de 4rt curs, les tres alumnes de la UAB han pogut conèixer de forma més vivencial la realitat de les persones amb síndrome de Down i altres discapacitats intel·lectuals. “Vam detectar que sabien relacionar-se molt bé entre ells, però a nivell d’emocions, els costava dir com es sentien o relacionar-se amb els seus pares o amb d’altres persones”, comenta una d’elles, l’Ariadna. Una altra, la Natàlia afegeix que “principalment, el què portaven pitjor era la frustració, és a dir, que s’agobiaven molt ràpidament o no trigaven a llençar la tovallola quan alguna cosa els costava. Per tant, ens hem basat en fer tallers sobre la frustració, les habilitats socials i el llenguatge no verbal”.
Durant el trimestre que ara acaba, les joves han impartit aquest taller un cop per setmana, i el resultat les ha sorprès. “Ens ha cridat l’atenció la manera com s’integren ells a tu, més que tu a ells, perquè hem intentat fer cohesió de grup, però com que no feia falta, perquè ells mateixos ja la tenien”, diu la Natàlia. Per la Berta, “ens han contagiat les ganes que hi posen, tot i que en alguns moments els costa col·laborar, però ho intenten, i dona gust treballar amb ells”. I l’Ariadna opina que “afronten molt bé els seus problemes i qualsevol entrebanc del dia a dia el saben resoldre bastant bé. Tenen molts recursos per enfrontar la vida”. Les tres coincideixen que aquesta última és una de les coses que han après d’ells.
El “Projecte Campus: Oportunitats per la inclusió” té com a objectiu impulsar accions formatives que permetin a les persones adultes amb la síndrome de Down o d’altres discapacitats intel·lectuals la possibilitat d’adquirir o complementar les seves competències pel desenvolupament personal, social o professional en col·laboració amb estudiants universitaris desenvolupant tallers formatius.